Ny app skal hjælpe gymnasieelever med at få styr på tilværelsen

Christian Søndergaard og Natascha Ulrich følte sig begge alene med deres problemer, da de gik i gymnasiet.

Natascha og Christian havde begge nogle problemer at tumle med, da de gik i gymnasiet. De manglede et redskab, der kunne hjælpe dem ud af den ensomhed, de begge følte. (© (c) DR)

Kærestesorger, for mange lektier og for høje ambitioner og måske også en tvivl om, man egentlig har valgt rigtigt. Der kan være mange store ting, man skal håndtere, når man er ung og under uddannelse.

Men fra i dag kan unge hente en gratis app, hvor man kan få hjælp til alle mulige problemer, der kan opstå, mens man studerer.

Appen hedder LifeMap, og er udviklet af Livsmodlab.dk og Fonden for Social Ansvar.

Den er tænkt som en fortrolig makker og et redskab, som de unge kan bruge anonymt, hvis de har brug for hjælp.

- Der er et stort behov for hjælp til gymnasieelever. Deres omgivelser – forældre, lærere osv – kan måske ikke altid helt forstå det kæmpepres, som unge i dag er underlagt, forklarer Dorthea Poppe Rasmussen, Børne- og Ungefaglig konsulent & Projektleder på LifeMap.

Hun påbegyndte arbejdet med den nye app for fem år siden. Hun foretog en stikprøveundersøgelse sammen med Danske Gymnasieelevers Sammenslutnings daværende formand for Nordsjælland.

Overvejede at droppe ud

Og en af dem, der godt kunne have brugt app'en er Christian Søndergaard på 21 år.

Sidste år blev han student fra et mindre privat gymnasium i Nordsjælland.

- Der kan være mange udfordringer, når man er ung og går i gymnasiet. Jeg arbejdede meget, fordi jeg ville tjene penge og have noget livserfaring. Det var svært, for der var krav og ansvar – både i skolen og i mit arbejde, så det blev hurtigt ret presset.

For Christian Søndergaard var der en grund til, at han gerne ville vise omverdenen, at han var selvstændig. For mens han gik i gymnasiet, blev hans storebror syg. Først med depression og siden fik han diagnosen Aspergers. Så der var meget fokus på hans bror i de år.

- Jeg tror, at grunden til, at jeg havde så travlt med at ville klare mig selv, var, at så var der ikke så meget fokus på mig.

Lærerne var bekymrede

Han følte sig alene og begyndte at få problemer med for meget fravær, fordi han arbejdede meget efter skoletid:

- Nogle gange kunne mine venner godt få mig lokket i skole. Det var jo fedt at være i skolen på grund af det sociale. Men jeg havde nogle problemer med nogle af lærerne, fordi jeg følte, de sammenlignede mig med min bror. Han havde gået på samme gymnasium. Han var superklog i 1. g, i 2. g gik det nedad bakke og i 3. g styrtdykkede hans karakterer. Så jeg følte, at nogle af lærerne havde en bekymring om, at det samme ville ske for mig, fordi jeg var i familie med min bror.

Flere gange i løbet af de tre år overvejede han at droppe ud af skolen. Han ville være gamer og tjene store penge - men han formåede alligevel at holde fast og fik sin studentereksamen.

Jeg lagde et pres på mig selv

For Natascha Ulrich, der blev student fra en privat Rudolf Steinerskole i Nordsjælland sidste år, handlede årene som gymnasieelev meget om at føle sig udenfor.

- Jeg følte mig ensom, følte ikke jeg trivedes i klassen, og jeg følte et stort pres – nok mest det pres, jeg lagde på mig selv, forklarer hun og siger videre:

- Jeg har ikke på nogen måde lyst til at blive fremstillet som et mobbeoffer, det følte jeg ikke, at jeg var. Men jeg havde en følelse af, at jeg ikke passede ind.

- I klassen udviklede vi os også meget i de år, og jeg følte lidt, at flokken ligesom gik én vej – og jeg gik den stikmodsatte vej. Jeg interesserede mig for noget andet, og mine forsøg på at være en del af det sociale og være engageret faldt ofte til jorden. Specielt fordi jeg ikke blev inviteret med til ting. Det er ikke en rar følelse at vide, at de andre laver noget sammen – men man er ikke selv inviteret med.

Så hun kastede sig i stedet over lektierne, fordi hun elskede at gå i skole.

- Men på et tidspunkt påvirkede den udelukkelse mig så meget, at jeg simpelthen stoppede med at række fingeren i vejret, når lærerne spurgte om noget.

- Jeg var ofte trist og følte, der var noget galt med mig. Jeg tænkte aldrig, at det var de andre, der var noget galt med. Jeg brugte meget energi på at tænke over, hvad jeg kunne gøre for at tilfredsstille de andre.

Sin egen lykkes smed

Og Natascha og Christians problemer er sådan noget, appen kan hjælpe med. Den fortæller, hvor man kan få rådgivning, man kan læse andre unges fortællinger og gode råd.

Den nye LifeMap app er gratis, og du kan bruge den anonymt.

I videoen herunder kan du se Christian og Natascha afprøve den nye app:

Dorthea Poppe Rasmussen mener, at gymnasieelever i dag presses fra flere sider.

- Det er først og fremmest samfundets og politikernes pres – de unge opfordres til at komme hurtigt igennem uddannelsessystemet. Og så er de unge i dag også – i langt højere grad end nogensinde tidligere – opdraget til, at de hver især er deres egen lykkes smed, forklarer hun.

Dorthea Poppe Rasmussen har været med til at udvikle ny app til unge i gymnasiet. (© (c) DR)

Det har den konsekvens, at unge hurtigt føler sig som en fiasko, hvis de ikke hele tiden lever op til en hel masse krav, og så er de gode til at have pokerfjæs på overfor hinanden.

- De bliver bange, for hvis jeg nu ikke performer og vælger rigtigt – så er der jo noget galt med mig. De spejler sig i Instagram og andre sociale medier, der hele tiden fortæller om det perfekte liv – og det forstærker fiaskofølelsen. Det må vi få stoppet.

Et lille skub i den rigtige retning

Christian Søndergaard og Natashca Ulrich er sikre på, at den nye app havde været et redskab, de havde gjort brug af i deres gymnasietid:

- Hvis der havde været en app, havde det været en hjælp dengang. Det er mere overskueligt, Man får indblik i, hvordan andre har det og andre kunne have det som mig. Det havde nok ikke løst mit problem, men det er et redskab, som kan vise én en vej, siger Christian og Natascha supplerer:

- Mange af områderne giver en råd til, hvad man kan gøre. Blandt andet det at søge hjælp, man skal ikke sidde alene med problemerne. Og der er råd til, hvordan man får andre – og ens forældre – til at lytte. Det giver et lille skub, så man kan komme ud og hente hjælp hos andre. Det er en kæmpe database af unge, lærere og professionelle rådgivere.

Facebook
Twitter