Ny guide til dig der er særligt sensitiv

Særligt sensitive skal ikke undgå stimuli, men de skal omvendt heller ikke være konstant overstimulerede, forklarer forfatter i ny bog, Særligt Sensitiv.

sensitiv
Hvis man er særligt sensitiv, så kan man hurtigt få for mange indtryk og har brug for at trække sig lidt tilbage. (© COLOURBOX)

Er du en af de 20 procent af befolkningen, der er særligt sensitiv?

Det er ikke en sygdom eller en diagnose, men det føles ifølge en helt ny bog, som om du er udstyret med flere sæt ekstra sensorer, så verden omkring dig bombarderer dig med sanseindtryk. Og er du særlig sensitiv, så er du også ekstra modtagelig – og så kan de mange indtryk blive alt, alt for meget.

Før skete det ofte for forfatteren til den nye bog, Særligt Sensitiv, journalist Ulla Hinge Thomsen. Og egentlig har hun vidst det, siden hun var barn, men det var først som voksen, at hun fik sat ord på det:

- Jeg skulle lave et interview med en kvinde, som fortalte mig, at hun var særlig sensitiv, og det var i den sammenhæng, at jeg blev opmærksom på, at det var jeg jo også.

Det blev en aha-oplevelse!

Ulla Hinge Thomsen gik i gang med at læse mere om emnet, og fandt frem til amerikaneren Elaine N. Aron, der i midten af 90erne havde beskrevet de mennesker, hun kalder for highly sensitive persons og er forfatter til bogen Highly Sensitive. Det blev en aha-oplevelse for Ulla Hinge!

- Jeg kunne genkende mig selv i det, hun beskrev – ja, jeg var sådan en, der bekymrede sig meget, og ja, jeg havde en fin fornemmelse for andre mennesker - og ja, det var som om jeg opfattede tingene med nogle ekstra sensorer, og at omverdenen godt kunne udmatte mig, forklarer hun i dag - kort tid før hendes egen bog, Særligt Sensitiv, sendes på gaden.

Mange indtryk kan udmatte

I bogen er Ulla Hinge Thomsen meget ærlig.

Ulla Hinge Thomsen har skrevet en ærlig bog om at være særlig sensitiv. (© Camilla Bryndum)

Hun skriver om sig selv, hvordan hun oplever verden – nogle gange som et sansemæssigt maraton - hvordan hun bliver påvirket, hvis hun eksempelvis er ude en hel dag, skal interviewe, færdes i overfyldte busser med masser af støj, skal lytte til diverse veninder med problemer på hjemmefronten og ved sådanne lejligheder skal udvise en masse empati – og når hun om aftenen kommer hjem, så er hun så udmattet, at bare et enkelt forkert ord fra familien kan udløse en voldsom vrede. Som i bund og grund handler om, at hun er udmattet og bare ikke kan rumme mere den dag!

- Engang brugte jeg meget energi på at være på en anden måde. Når man ikke er som folk er flest, føler man sig forkert og tænker, at det hele ville være nemmere, hvis man var mere robust.

Lær at rumme det

Kunsten er at acceptere sin særlige sensitivitet, mener forfatteren:

- Lær at rumme den, men lad den ikke blive en sovepude, forklarer hun.

- Jeg har fx lært mig selv, at jeg sagtens kan arbejde som journalist, men på en måde, som jeg kan leve med. Er man sygeplejerske, så er det at være særligt sensitiv en god ting, fordi man har meget empati og et øje på hver finger. Men hvis man er sådan en, der tager patienternes sygdomme med sig hjem, så er det jo ikke så godt.

For mange indtryk er skidt

Hvad skal man egentlig gøre, hvis man føler, at man hører til de særligt sensitive?

- Jeg synes, man skal begynde med at sætte sig ind i dette særlige træk - fx ved at læse om det, gå til et par gode foredrag og måske møde nogle andre sensitive. Når man herefter frem til, at ja, dette træk har jeg, synes jeg, at man skal tage to beslutninger: 1. At acceptere det. 2. Ikke at lade tyrannisere sig af det.

- For ja, det kan være udmattende, men der er ikke noget, man ikke kan som sensitiv, man skal bare holde lidt mere regnskab med, hvornår man bliver stimuleret, og hvornår ens system skal have en pause. Så man skal se sin hverdag igennem for, om der er en god balance mellem det, der giver energi, og det der suger ditto. Det er faktisk det, det hele handler om. For mange indtryk er skidt, men det er for få faktisk også. Særligt sensitive skal ikke undgå stimuli, de skal bare ikke konstant være overstimulerede. Det giver jeg en række små og store tips til i bogen.

Hvad vil det sige at være særligt sensitiv?

Man kan ifølge bogen være både fysisk og socialt sensitiv. Er du fysisk sensitiv, så kan du formentlig nikke genkendende til:

  • Hader tøj, der kradser, er for småt, for stort.

  • Har umådelig svært ved rod.

  • Opfanger dufte, syn og lyde, som andre ikke kan.

  • Let påvirkelig overfor sukker og koffein.

  • Tåler alkohol temmelig dårligt.

  • Har lidt af forskellige allergier hele dit liv.

  • Har lav smertetærskel.

Er du social sensitiv, så er du formentlig:

  • Empatiker om en hals.

  • Kan fornemme en stemning i et rum.

  • Har en udpræget retfærdighedssans. Ting skal gå ordentligt for sig!

  • Er knaldgod til at samarbejde og skabe gode stemninger omkring dig!

  • Har det svært med konkurrencer, lege og spil.