Sådan finder du ro om natten trods kaos i verden

Terror i Nice, militærkup i Tyrkiet og drab på politifolk i USA. Voldsomme begivenheder præger vores hverdag for tiden, og det kan påvirke vores nattesøvn.

Det påvirker os, når vi oplever voldsomme begivenheder i verden - og hvis man i forvejen har let til søvnproblemer, så kan de mange negative nyheder gøre os endnu mere sårbare. (© Gettyimages)

Den seneste tids nyhedsbilleder har været præget af voldsomme begivenheder:

  • 84 mennesker dræbt og mange hårdt sårede efter en gal mands værk med en lastbil i Nice.

  • Forsøg på militærkup i Tyrkiet med mange dræbte og kaos i kølvandet.

  • Og i USA breder en bølge af skyderier mod politifolk sig.

Vi læser om de voldsomme begivenheder. Vi ser billederne på tv. Vi hører autentiske lydklip, hvor mennesker skriger på hjælp, og vi læser om danskere, der har løbet for livet i rædselsminutterne i Nice etc.

Det er voldsomt, og det stryger direkte ind på den indre lystavle. Og hører du til et af de mennesker, der i forvejen er følsom, når det gælder nattesøvn, så vil du måske også opleve, at den slags begivenheder kan gøre dig urolig og holde dig vågen om natten.

I så fald er det langt fra unormalt.

- Der er ingen tvivl om, at det kan forstyrre mange menneskers nattesøvn. For der er jo tale om stress, og vi ved, at stress kan påvirke nattesøvnen i negativ retning. Og når vi sådan oplever og hører om de mange voldsomme begivenheder for tiden, så er der tale om en akut påvirkning, og den øger vores stressniveau, forklarer søvnspecialist og leder af den private søvnklinik, ScanSleep, Torben Jager Petersen.

Når det kommer tæt på

Torben Jager Petersen fortæller videre:

- Det er forskelligt og individuelt, hvordan den slags nyheder påvirker os – dels er der et nærhedsprincip, jo tættere begivenhederne kommer på os, desto mere påvirker det os – og så er mennesker, der i forvejen er sårbare mht nattesøvnen, endnu mere udsatte, når vi oplever voldsomme begivenheder, forklarer Torben Jager Petersen videre.

Når vi mennesker glider ind i søvnen om natten, så bruger vi de første timer på forskellige trin af dyb søvn, hvor vi ikke er så lette at vække, og hvor kroppen restituerer og regenerer. Herefter ryger vi over i faser af drømmesøvn, eller den såkaldte REM-søvn, hvor vi sover lettere.

- Og det er i den periode, at mange oplever, at man kan vække sig selv. Hvis der er noget, der presser sig på fra hverdagen, så er det i drømmesøvnen, man vil vågne. Søvnen er jo en aktiv proces, hvor der sker en mental bearbejdning af de ting, vi oplever i løbet af dagen. Det er også her, begivenhederne bliver lagt på plads i vores indre, forklarer Torben Jager Petersen.

Skal være forbigående

Det er altså i denne lette søvn, at vi nemt kan forstyrres, hvis vores hoved er fuld af for mange ting, der ligger og rumsterer.

Det kan være travlhed i hverdagen, men også alvorlige ting som sygdom, stress eller dødsfald i familien, der kan føre til søvnløshed i en periode.

- Vi har en tommelfingerregel om, at søvnløshed ikke må stå på længere end en måneds tid. Varer det ved i længere tid, så bør man søge hjælp. Men for de fleste mennesker, så vil søvnløshed, der er opstået som følge af fx de voldsomme ting, der for tiden fortælles om i medierne, være et forbigående fænomen.

Få styr på de urolige tanker

Men hvad kan man så egentlig gøre, hvis man er sårbar og føler, at den slags oplevelser påvirker nattesøvnen?

- Mange mennesker vil måske have brug for mere tid og ro til at reflektere for at skabe en indre fred med de ting, der sker, andre har brug for at tale højt om det for at få det sat på plads.

- Man kan også sørge for at skabe sig en uro-stund i løbet af dagen. Man kan fx sætte sig efter middagen med papir og pen og tænke på de ting, man har læst og set i dagens løb, og så kan man skrive dem ned, tænke dem igennem og få dem på plads i sit system - og bagefter lægge dem væk. På den måde får man reflekteret over de voldsomme og ubehagelige begiveheder et stykke tid før sengetid, og så er chancen for, at du ikke bliver vækket af dem om natten, større, lyder Torben Jager Petersens råd.

Skriv en betydningsliste

Man kan også bruge sin uro-stund til at tænke over, om man har brug for – og kan gøre noget aktivt – for at komme videre.

- Man kan skrive en betydningsliste. Det kan være, man har brug for at arbejde aktivt med støtte-arrangementer eller politisk arbejde, eller hvad man nu finder frem til, der skal til, så tingene kommer på plads i ens indre - og man opnår en accept af, at den slags, som vi oplever for tiden, desværre er blevet vores livsvilkår i 2016, forklarer Torben Jager Petersen.

Perioder med dårlig søvn:

  • De fleste mennesker har oplevet korte perioder med stress, sorg eller smerte, som har forstyrret deres søvn.

  • Ydre faktorer som nye omgivelser, støj, nye lyde eller lys kan også fremkalde kortvarig søvnløshed - insomni.

  • I tilfælde, hvor insomni skyldes en forbigående ændring i omgivelserne, klarer de fleste sig uden hjælp.

Kilde: ScanSleep

Facebook
Twitter