Se videoen: Kan du koncentrere dig i et minut?

Kan du se en video, hvor der ikke sker noget, uden at miste koncentrationen? Ellers er der måske behov for lidt hjernetræning.

Afsløring - der sker ikke noget på videoen herover. Det er bare en et minut lang video, filmet på Peter Qvortrup Geislings fisketur, hvor man kigger ud over vandet.

Videoen er fra Sundhedsmagasinet i tirsdags, der handlede om hjernen og om, hvordan vi kan træne os til mere koncentration og nærvær. Måske burde nytårsforsættet være at træne hjernen i år?

Nola Grace Gaardmand, der er en af værterne på Sundhedsmagasinet, skal i programmet igennem et seks uger langt hjernetræningsforløb hos hjerneforsker Troels Kjær, hvor hun skal forsøge at træne sig op til at blive mere nærværende.

Øvelserne består blandt andet i vejrtrækningsøvelser, hovedregning, udenadslære og så ikke mindst - at lære at lade mobilen ligge om aftenen, når hun er kommet hjem.

I det seks uger lange træningsprogram skulle Nola blandt andet læse avis og høres i det bagefter, finde flunker i børnebogen, lære kongerækken og det periodiske system udenad. Og ikke mindst - træne sig op til at lade mobilen ligge om aftenen. (© dr)

Svært at holde fast

Men det er svært at holde fast igennem de seks uger. De matematiske øvelser bliver trivielle og mobilen sniger sig hele tiden ind i håndfladen. Først da Nola låser sin mobil inde i et skab, undgår hun at tjekke den fra tid til anden.

Og hun må sande, at seks ugers træning er lang tid.

Nola om træning

Tip til hjernetræning fra hjerneforsker Troels Kjær

  • Get lost: En dag i weekenden, hvor du ikke har andet på tapetet, kan du tage til en by, du ikke kender, tage en tilfældig bybus 15 min. Prøv at finde tilbage uden gps eller kort.
  • Træn rækkefølgen af 10 tilfældigt udvalgte spillekort.
  • Bed din partner fjerne een ting fra stuen, mens du er på toilettet. Find ud af hvad der mangler, når du kommer tilbage.
  • Fra bogen 'Hjernestarter'

Husker flere ord

Det lykkes faktisk Nola at øge sin hjernes kapacitet markant, viser den afsluttende test, hvor hun skal huske en række ord. Ved første test husker hun 23 ud af 64 ord og ved tredje og sidste test, husker hun 55 ord ud af de 64.

I dag er det en del uger siden, optagelserne sluttede, men Nola bruger stadig en del af øvelserne. Her er hendes bedste råd:

  • Vejrtrækningsøvelser: Brug fem minutter om dagen på vejrtrækningsøvelser, hvor du trækker vejret dybt og langsomt. Gør det et uforstyrret sted - som for eksempel på toilettet på din arbejdsplads.
  • Læg telefonen fra dig: Både min kæreste og jeg prøver at lægge telefonerne, fra vi kommer hjem, og indtil vores søn er puttet.
  • Koncentrer dig om det, du laver. Jeg lavede nogle øvelser, hvor jeg skulle læse koncentreret og prøve at huske, hvad jeg havde læst bagefter. Forskellige detaljer. Sådan prøver jeg at læse, hver gang jeg læser nu. At være lige der, hvor jeg er og fokusere på det.

Træn med andre

Man behøver ikke kun bruge personlige øvelser for at træne sin hjerne. Aktiviteter sammen med andre er også med til at holde din hjerne i topform.

Og faktisk er bordtennis perfekt hjernetræning viser Peter Qvortrup Geisling, der er på besøg i en bordtennisklub.

Sundhedsmag_bordtennis_jga