Seks gode råd: Bliv glad som Ole Henriksen

Hemmeligheden bag et positivt sind er en glad hjerne, lyder budskabet i en ny bog. Her er seks råd, der kan gøre din hjerne gladere.

Sov godt, meditér og styrk dine sociale relationer, hvis du vil være lige så glad som ham her, skriver forfatter Ole Juncker i sin nye bog 'Sådan får du Ole Henriksens hjerne'. (© (c) DR)

Drømmer du også om at komme til at smile fra øre til øre som den kendte cremeproducent Ole Henriksen? Ja, så skal du gå i træningslejr med din hjerne.

For ifølge OIe Juncker, som er forfatter til den nye bog ’Sådan får du Ole Henriksens hjerne’, findes formlen til et positivt sind nemlig i hjernen.

- Den amerikanske neuropsykolog John B. Arden har indsamlet al forskning på området, og på baggrund af den viden er han kommet frem til seks gode råd, som gør din hjerne gladere.

Her er de seks råd

  1. ’Social medicin’. Stærke, sociale relationer gør hjernen glad. Få set dine venner og familie, og se dem jævnligt.
  2. Hjernegymnastik. Det er vigtigt at give hjernen nye udfordringer. Det kan for eksempel være, at man vil lære et nyt sprog eller en anden kultur. Det afgørende er bare, at man kaster sig over et område, der er nyt. Man skal helst tænke: ”Puha, det lyder lidt anstrengende!”, inden man kaster sig over udfordringen.
  3. Motion. Det er vigtigt at få pulsen op, og gerne minimum 30 minutter om dagen. Hvis man synes, at 30 minutter kan synes af lang tid, så spred minutterne ud over dagen. Tag for eksempel cyklen på arbejde, og vælg trappen, når du har mulighed for det.
  4. Kost. Ifølge den amerikanske neuropsykolog John B. Arden, så brænder sukker hjernen af. Derfor er det godt helt at undgå sukker. Vær også opmærksom på, at hurtige kulhydrater, som pasta og hvidt brød, bliver omdannet til sukker. Omvendt har hjernen brug for at sukker for at udvikle sig. Derfor er det godt at fylde på med for eksempel fuldkornsprodukter.
  5. Søvn. Få søvn, og masser af god søvn. For eksempel er det en god idé at undgå kaffe efter klokken 15, fordi koffein påvirker din søvn. Når man skal sove, er det også vigtigt at lægge smartphonen fra sig og slukke for tv’et i god tid inden, fordi lyset fra de elektroniske dimser kan påvirke søvnen.
  6. Nærvær/mindfulness. Dyrk meditation dagligt og helst 2 x 20 minutter om dagen, hvis det kan lade sig gøre. Men ifølge neuropsykolog John B. Arden, er fem minutter dog bedre end ingenting.

Kilde: 'Sådan får du Ole Henriksens hjerne'.