Slap heeelt af!

Vi har så meget drøn på dagligdagen, at det kan være svært at slappe af, når vi endelig har fri.

(© Colourbox)

Tid til os selv, til at stoppe op og være sammen med dem, vi holder af, er noget af det, der står højest på ønskesedlen hos de fleste med en travlt hverdag. Men mange har ganske enkelt svært ved at tage sig tid.

Vi gør det ikke nokÅrsagen er simpel: Vi gør det ikke nok, siger Mie Madsen Kaae, der er kreativ direktør og underviser i coaching-virksomheden Manning Inspire.

- Tid og afkobling er nogle af de mest efterspurgte behov i coaching. Det er vigtigt for folk og burde være det nemmeste i verden. Men for langt de fleste mennesker er det alligevel svært, siger hun.

Farlig afslapning

- Den eneste forklaring på, at vi synes, det er svært at slappe af, er, at vi er bange for at komme til at mærke efter - og måske opdage, at det, vi normalt har så travlt med, måske ikke er det, vi har lyst til at have travlt med. Og så er det lige pludselig lidt farligt at slappe af, siger Mie Madsen Kaae.

Svært at slappe afDet mærker vi især, når vi skal holde ferie og faktisk får tid til at tage en timeout - blot for at opdage, at det med at slappe af er både uvant og svært. Det kan føles så svært, at vi lader helt være med at forsøge, og i stedet skynder os at fylde to-do-listen op med planer og gøremål eller beskæftige os online hele tiden.

Stress, der stinker- Men vi kender jo alle sammen - lidt for godt - konsekvenserne af ikke at slappe af. Det hedder stress, advarer hun og sammenligner det at slappe af med at gå i bad: Det er ikke noget, man kan være god til eller ej. Men der er forskel på dem, der gør det regelmæssigt og dem, der lader være: Gør man det ikke, registrerer man måske, at der lugter lidt, vænner sig til det - og så skynder sig videre. Og så er det først, når ferien giver tid og ro, at man opdager, at noget stinker.

Det kan trænesLigesom personlig hygiejne er afslapning en vane, der kan opøves - hvis man giver sig selv tid og lov til det. Især op til ferien er det en god idé at træne det i det små for at komme i form - for eksempel ved at øve sig i at give sig selv nogle små pauser her og der, hvor man ikke 'skal' noget, andet end bare at trække vejret.At være eller at gøreBlandt de, der professionelt beskæftiger sig med personlig udvikling og sundhed, er der netop for tiden stor fokus på at stemme de berygtede to-do lister ud og to-be listerne ind. Credoet er, at eftersom vi er human beings, ikke human doings, bør vi være mere optaget af at være end af at gøre.

Basale spørgsmål- Det er sandt, men ikke en endegyldig sandhed. For nogen er det godt at gå fra to-do til to-be. For andre måske den anden vej rundt. Det vigtigste er at være bevidst om, hvordan man egentlig har det, siger Mie Madsen Kaae med opfordring til at stille sig selv nogle ret basale spørgsmål: Er jeg tilfreds med mig selv og mit liv? Hvad vil jeg virkelig? Har jeg det godt eller ej?

Er du en af dem, der vil nå en masse i ferien, så lad den lange to-do-liste være en sund af slagsen.

HHH-modellen - for Hvad, Hvorfor og Hvordan - er en metode, som Manning Inspire bruger til at gøre stressende planer til sunde planer:

  • Hvad? Gå kritisk til to-do-listen og begynd med det vigtigste: Hvad vil jeg? Hvad er vigtigt? Hvad ønsker jeg mig brændende? Hvad skal jeg opnå? Hvad vil jeg skabe?

  • Hvorfor? Hvorfor er det vigtigt for mig? I 'hvorfor' ligger motivationen og de reelle grunde til at gøre noget som helst: Vores følelser og behov - selv når det handler om ting, vi bare synes, vi skal. Fx går vi på arbejde, fordi det giver os anerkendelse, tilfredsstillelse og indtjening, der giver frihed og muligheder. I hjemmet ordner vi det praktiske - som indkøb, oprydning osv. - fordi det gør os glade at kunne spise en god middag i rare omgivelser.

  • Hvordan? Hvordan skal jeg nå resultatet? Hvordan skal jeg komme i gang med at gøre det, jeg ønsker mig allermest? Hvordan skal jeg nå det, så det bliver en succes.

Facebook
Twitter