Stop dit tanke-mylder og kom bedre gennem kriser

Kriser er noget vi alle sammen må igennem i vores liv. Nogle mestrer dem relativt hurtigt, andre sidder fast i de samme tanker i årevis.

Dystre tanker har det med at trigge andre dystre tanker, som kan køre i ring i årevis. Det handler om, som fisken i vandet, at undgå krogene - rutinetankerne - som mange af os går rundt med. (© Cektos)

Hvordan kom du igennem din seneste krise? Eller er du overhovedet kommet igennem den? En ny bog udfordrer vores måde at håndtere livskriser på - lad os tage et tænkt eksempel:

Peter og Poul er midaldrende mænd, der begge oplever, at deres kone forlader dem for en anden. De er begge i sorg over, at deres livsledsager har forladt dem, og de bruger begge meget tid på at spekulere over, hvorfor mon hun gik, hvad gjorde jeg galt, hvad har den nye, som jeg ikke har osv.

Efter et halvt år beslutter Poul sig for, at nu må det være nok! Ikke mere tankespind - hun er gået, og hun kommer ikke tilbage. Nu må jeg sørge for at komme videre i mit liv, og han beslutter sig for at tænke nyt.

Peter, derimod, han hænger fast. I et mylder af sorgfyldte tanker, der kører i hovedet døgnet rundt og holder ham vågen natten lang, så han ikke får sovet, fungerer dårligt i hverdagen og til sidst udvikler han en depression og søger læge for at få hjælp.

De to mænd illustrerer meget godt, hvordan to mennesker kan opleve identiske livskriser, men de løser dem forskelligt. Og nogle af os kan selv finde ud af at løse dem, andre kan ikke. Men hænger fast i de samme tankemønstre. År efter år.

Pia Callesen

Dr., ph.d og specialist i psykoterapi og indehaver af Cektos - Center for Kognitiv og Metakognitiv Terapi. Hun er uddannet psykolog fra University of Bangor i Wales og Københavns Universitet.

Stop grubleriet og lev mere

Pia Callesen er psykolog, og hun arbejder med en relativ ny metode herhjemme, som kaldes for metakognitiv terapi– en metode, der netop kan hjælpe mennesker i krise tilbage på en vej, hvor de negative tanker ikke har førertrøjen.

Det handler i hendes optik om aktivt at stoppe grublerierne, og det har hun skrevet en bog om. Den hedder: Lev mere – tænk mindre.

- Det handler ikke om at gøre de negative tanker mere positive, men om at komme uhensigtsmæssige tanker til livs og lære at tackle dem på en ny måde, forklarer Pia Callesen.

Selv havde hun været kognitiv psykolog i 15 år, da hun hørte om en ny metode i England, som man havde lavet en undersøgelse af på Manchester University. Man undersøgte, hvorfor der i en gruppe af unge studerende, der havde samme studievilkår, var en del, der udviklede stress, angst eller depression, mens en anden del af gruppen ikke gjorde det.

-Man fandt ud af, det det ikke drejer sig om, hvorvidt vi mennesker er forskellige fra naturens side, men at vi løser udfordringer i livet på forskellig vis, forklarer Pia Callesen.

Behandling af kriser

Pia Callesen forklarer, at hidtil har man i psykologien opfattet kriser, der er opstået som følge af skilsmisse, dødsfald, stress, fyring osv. som noget, der kræver lang tid at behandle, og at man kan skal give krop og sjæl fred og ro, mens det står på.

Bliv bevidst

Kom triggertanker og grubletid i forkøbet:

  • Indstil en alarm til at give lyd hveranden time. Stil dig selv spørgsmålet: Grublede jeg? Hvad var det, der udløste grubleriet?
  • Placer post-it sedler flere steder i dit hus. Det får dig til jævnligt at overveje, om du grubler eller ej.

Kilde: Lev mere - tænk mindre, Politikens Forlag

-I metakognitiv terapi har vi en anden forståelse af behandling af kriser. Vi mener, at for mange fastholdes i krisen, fordi de bruger for meget tankevirksomhed på den. Man kan godt have mange tanker og ikke blive påvirket af dem, men vi ved også, at de her tankemønstre kan blive fastholdt i en negativ spiral, som kan ende med depression-, angst- og/eller stress-diagnoser.

I Pia Callesens optik handler det først og fremmest om, at man lærer at sætte tid af til at gruble over tankerne, som hun kalder det:

- Man lærer, at det er helt i orden, at tankerne er der. Det er ikke dem i sig selv, der forårsager depressionen, det er derimod grublerierne på tankerne. Derfor lærer man blandt andet i løbet af terapien, at det er fint nok at gruble over problemerne - men kun i begrænset omfang, fx mellem klokken 17 og 17.30.

Ifølge Pia Callesen er det et spørgsmål om at bryde indgroede vanemønstre, og når man gør det, så genopdager man mere kontrol over sit eget liv – og det giver overskud.

Svøm forbi krogene

Ifølge Pia Callesen er det et spørgsmål om at bryde indgroede vanemønstre, og når man gør det, så genopdager man mere kontrol over sit eget liv – og det giver overskud. Som en fisk skal man lære at lade krogene være og svømme udenom som illustreret øverst i artiklen.

-Det tager mellem seks og ti sessioner at lære at ændre styre grublerierne på det, vi kalder for såkaldte ’trigger-tanker’ - altså de tanker man har en tendens til at gruble over.

Gevinsten ved metoden er ifølge Pia Callesen, at grublerierne over livskriser ikke ender med at føre til alvorlige psykiske diagnoser.

Lev mere tænk mindre

-Når du lærer, at du kan styre - ikke dine tanker, men grublerierne på dem - så giver det mening. Det giver plads til mere overskud og livsglæde.

Metakognitiv terapi kan både behandle, men også forebygge, og den kan læres og bruges – også selvom du står midt i en dyb krise og ikke ved egen hjælp kan få øje på lys for enden af tunnelen, lyder psykologens bud.

-Det er ikke sådan, at metoden gør dig følelseskold, dine følelser er i behold, men du lærer at overleve dine livskriser og uden, at de får lov til at sætte sig og gøre dig syg, siger Pia Callesen, der mener, at hendes bog kan være inspiration til at lære om at bryde tankemønster.