Træn dig selv i at få styr på dit tankemylder

En stor del af vores tanker styres af vaner. Få gode råd til at lære at styre de uhensigtsmæssige tankemønstre.

Træk vejret dybt tre gange, før du går i gang med en ny opgave. (© Gettyimages)

Du kender det med garanti: I en presset hverdag kan tankerne godt have det med at løbe løbsk. Du kan føle det som om, at tankerne styrer dig – og ikke omvendt. Og om natten kan du vågne, og så suser tankerne hurtigt på himmelflugt med alle de ting, du skal huske at gøre i morgen! Med det resultat at så kan du slet ikke sove og bliver helt desperat og udmattet over alt det, dine tanker har sat dig i sving med.

Men faktisk kan man med ganske få øvelser øve sig i at få et bedre forhold til sit indre og på den led få styr på tankemylderet – på den gode måde.

Rikke Østergaard Christensen

Rikke Østergaard Christensen er sociolog og mental træner og indehaver af Erhvervssociologen.dk. Hun holder kurser i mindfulness for blandt andet CA Karrierepartner og a-kasse, Teknologisk Institut, Finansforbundet m. fl. Hun holder også retreats med mindfulness og meditation.

Foto: Morten Lundrup

Opgør med indgroede vaner

Rikke Østergaard Christensen er erhvervssociolog og mentaltræner og holder blandt andet kurser i mindfulness for erhvervslivet, og hun forklarer, at man ved at øve sig hver dag kan opnå langt mere ro i sin tilværelse.

- Man kan ændre sit tankemønster ved at lære sig selv at være bevidst om det. 99 procent af vores tanker er vanemønstre, og selvom det er indgroede vaner, man har lært i løbet af sin opvækst, så kan man godt ændre dem, hvis man føler, de er uhensigtsmæssige. Hvis man øver sig hver dag, vil det tage omkring seks til 11 uger at ændre sit tankemønster, forklarer Rikke Østergaard Christensen.

- Det vil fx sige, at når man ligger om natten med tankemylder, så kan man med ganske få teknikker lære dels at acceptere alle sine tanker og at blive bevidst om sit åndedræt og på den led opnå en ro, så tankerne ikke får lov til at fylde så meget. De må godt være der, det er helt i orden - for det er mig, der vælger at lukke dem ind, men ikke bruge energi på dem.

Gør en forskel for dig selv

Rikke Østergaard Christensen ved godt, at det kan lyde enkelt. Men hun understreger, at det stadig kan være svært at få praktiseret og sat ind i en hverdag - men kommer du først i gang, kræver det ikke meget af dig, og det kan gøre en stor forskel.

- En af mine kæpheste er, at man behøver ikke at tage på et ugelangt kursus/retreat for at lære det her. For jeg ved godt, at når jeg har folk på et retreat, så er de taget ud af deres hverdag og har ro på til at lære, men de skal jo på et tidspunkt tilbage i hverdagens trummerum igen. Så min pointe er, at du kan - og skal faktisk - sætte dig for, at nu vil jeg hver dag øve mig i at blive bedre til at få styr på mine tanker, så de ikke styrer mit liv.

Se med nye øjne

Er man meget presset på grund af en række omstændigheder - arbejde, konflikt eller sygdom - så kan det dog være en god ide at tage noget tid ud af kalenderen og eksempelvis tage på kursus/retreat væk fra hverdagen, hvor man kun skal fokusere på at lære og har ro for alle hverdagens gøremål - komme lidt væk og se situationen udefra med nye øjne.

Men du kan også begynde lige her og nu. I artiklen her, kan du lære Rikke Østergaard Christensens seks gode råd: