Træt af mørke og kulde? Sådan kommer du igennem resten af vinteren

Det gælder om at få lys og finde ting, der gør dig glad, når de mørke vintermåneder truer.

Vi har fået en psykologs, en coachs og en ernæringseksperts bud på, hvordan man bedst kommer igennem det sidste af vinteren.

Mørke, kulde og regn. Slankekur, ingen fester og ferier. Starten af året kan være benhård at komme igennem for selv den største optimist.

Men hvad skal der egentlig til for at få lidt mere energi, når vinteren er kold og lang? En håndfuld eksperter giver deres bud på, hvad der kan hjælpe med at gøre de næste par måneder lidt nemmere at klare.

  • Hjerneforskeren: Det handler om lys Grunden til, at vi har mindre energi og mere tungsind om vinteren er egentlig ganske simpel, forklarer hjerneforsker og psykiater Peter Lund Madsen: - Hjernen får simpelthen for lidt lys. Der går nogle nerver fra øjnene og ned i det område i hjernen, der styrer vores døgnrytmer, og derfor er vi meget påvirkede af, hvor meget lys vi får. I det område i Afrika, hvor mennesket opstod, er det lyst 12 timer om dagen og mørkt 12 timer om natten hele året rundt. Så vi, der rejste nordpå eller sydpå, får om vinteren ikke det lys, hjernen har behov for. Derfor får nogle deciderede vinterdepressioner, mens andre føler, at de ikke rigtigt vågner i løbet af dagen.

  • Frem med den falske sol Når vi nu ikke alle kan rejse tre måneder ned til de varme og solrige lande, er det bedste råd fra Peter Lund Madsen, at man anskaffer sig en falsk sol. -Lysbehandlinger kan hjælpe. Men det er ikke nok med en arkitektlampe, og man skal ikke bare købe en eller anden lysterapilampe på nettet. Man kan søge råd hos en søvnklinik, der har professionel lysterapi.

Psykologen: Gå i hi og meditér

Psykolog og direktør i Matzau Erhvervspsykologer, Majken Lorelei Matzau, mener, at vi skal udnytte den stille tid om vinteren til at se indad og gå i hi.

- I årets lyse måneder farer vi rundt og er udadvendte og kan slet ikke sidde stille. Alt det skønne skal nydes om sommeren. Om vinteren er det tid til ro og samvær med vores nære relationer. Det er faktisk nødvendigt for vores psykiske balance og vores energi, forklarer Majken Lorelei Matzau og foreslår meditation som et godt redskab til at omfavne mørket.

- Her bruger du det ydre mørke til at søge lyset i dig selv. Mørket kan opfattes som en dyne, vi kan putte os under, og som kan mætte vores nerveender, når de bliver flossede af for meget aktivitet.

Ernæringseksperten: Ind med fisk og kål

Stabilt blodsukker, jern og D-vitamin. Det er ifølge ernæringsekspert Marie Steenberger ingredienserne, hvis man vil spise sig til lidt mere energi.

- Det er vigtigt at have nogenlunde faste måltider, så blodsukkeret ligger stabilt. For hvis vi er for sultne, bliver vi trætte, og hvis vi er for mætte, bliver vi dvaske og dovne. Vores D-vitamin falder også henover vinteren, da vi ikke får så meget af solens stråler. Det går hårdt ud over humøret, forklarer Marie Steenberger og foreslår, at vi kaster os over fede fisk, der er proppet med D-vitamin.

- Det er også en god ide at spise kål, især de grønne. For ud over at være fyldt med vitaminer, indeholder de også meget jern, hvilket giver energi. Men det handler især om at spise varieret. Det er måske et lidt kedeligt råd, men det er det bedste.

Glædescoachen: Flyt dit fokus

- Vi skal omfavne mørket i stedet for at kæmpe imod det, siger Claus Hansen, glædescoach og indehaver af TIMEOUTINTIME.

Hans bedste råd er at flytte fokus fra frygten for mørket og i stedet finde de ting, der gør os glade.

- Undersøg, hvad der gør det trygt og hyggeligt for dig; det kan være ild i pejsen, en god bog, hygge, en tur i biografen, god mad. I den mørke tid kan du lave alle de ting indenfor, som du måske ikke gør om sommeren, forbi du føler, at du så spilder det gode vejr. Se på de positive muligheder i stedet for at lade frygten for mørket styre dig.

Claus Hansen medgiver, at med alle de input, vi får fra omverdenen om, hvad vi skal kunne lide og ikke kunne lide, kan det være svært selv at finde ud af, hvad der skal til for at få humøret op i gear.

- Derfor kan det være en god ide at spørge dem, der kender dig allerbedst. Eller du kan sætte dig en time uden at lave noget som helst andet end at tænke over, hvad der gør dig glad. Når du på den måde forbereder dig på mørket, fjerner du frygten - og når frygten er væk, kan du glæde dig. Glæde dig over livet. Uanset årstiden.

Grin gør godt

  • Når vi griner, danner vi endorfiner, kroppens egne morfinstoffer, der giver en følelse af velvære. Vi før også udløst lidt dopamin og serotonin, der hjælper til at gøre os afslappede og giver en lykkefølelse. Humor er som bekendt forskellig, så her er lidt at plukke fra alt efter smag.

  • Den politiske satire:

  • Den klassiske med Tømmerflåden:

  • Den med katte:

  • Den med børn:

  • Den med udklædning:

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter