Tre øvelser til at bekæmpe eksamensangst

Hvis du får brændt lidt adrenalin af inden eksamen, og får styr på vejrtrækningen, så går det bedre.

(© Colourbox)

De fleste kender til frygten for det grønne bord. Den mundtlige eksamen, hvor man på 20 minutter skal hive den karakter hjem, der kommer til at stå på eksamensbeviset til tid og evighed. Munden tørrer ud, hænderne ryster og det samme gør stemmen.

Hvis du lider af eksamensangst, så kan du med fordel bruge de sidste ti minutter, inden du skal ind til censor og lærer på at lave tre enkle øvelser, som bringer ro i kroppen og selvtilliden i top, råder Helga Halkjær, der er kommunikationskonsulent med speciale i kropssprog.

- Det kan måske være en ide at gå ind på toilettet, hvor der er mere ro, mens du laver øvelserne.

Først: Squat og hundekurvsøvelse

Lav 5 squat: Ånd ind. Ånd ud og bøj dig langsomt ned i knæ. Ånd ind, mens du er nede i knæ, og ånd ud mens du langsomt rejser dig op. Ånd ud og bøj langsomt ned i knæ. Gentag fem gange.

Dernæst: Luk øjnene og mærk øvelsens effekt i kroppen. Du kan nu mærke dine ben og du er mere grounded.

Stil dig i en foroverbøjning. Bøj evt. lidt i knæene. Giv slip på hovedet, spænd ansigtet af og træk vejret dybere og langsommere, end du plejer - uden at presse kroppen. Bliv stående i to minutter. Kom langsomt ud af stillingen, luk øjnene og mærk øvelsens effekt i kroppen.

Dernæst: Power-pose

Stil dig med god afstand mellem fødderne, ræk armene op i luften og gør dig bred. Som en sportsmand, der netop har scoret mål eller vundet et løb. Hold stillingen i 2 minutter.

Det, der sker, når du laver en power-pose er, at selvtillidshormonet testosteron stiger, og mængden af stress-hormonet kortisol i vores blod falder.

Tilsidst: Vejrtrækningen

Træk vejret ind, og pust dernæst ud. Helt ud. Så du tømmer kroppen helt for luft.

Læg mærke til, at maven vil spænde lidt, og navlen vil trække sig tilbage mod ryggen, når du er ved at have tømt kroppen helt for luft. Slip den spænding i maven, samtidig med at du trækker luft ind igen. Maven må gerne gå lidt udad, inden brystkassen udvides.

Fysiske øvelser kan bekæmpe psykiske reaktioner

Generelt regulerer alle øvelserne kroppens indbyggede apotek og ændrer det fra et dramatisk udgangspunkt til et roligere sted at være - og det har en direkte effekt på sindet, forklarer Helga Halkjær.

De psykiske reaktioner i forbindelse med eksamensangst kan faktisk godt dæmpes med fysiske øvelser:

- Selv om eksamensangst er en psykisk ting, så har den jo nogle fysiske symptomer. Og når man behandler disse fysiske symptomer, så sker der faktisk en kobling mellem krop og sind.

- Du kan simpelthen sætte den beroligende del af dit nervesystem i gang med disse øvelser. De sænker adrenalinniveauet og du bliver roligere.

Vejrtrækningen er den eneste fysiologiske del af kroppen, der kan styres både autonomt og bevidst. Det er altså noget, som kroppen både kan styre selv, og som du kan styre bevidst.

- Og det er også derfor, at det er vejrtrækningsøvelsen, som du hiver frem, hvis du går kold, mens du er inde ved det grønne bord. Et enkelt godt åndedrag sænker stresshormonerne, der sendes rundt i kroppen, og du får øjeblikkelig effekt, slutter Helga Halkjær.

Facebook
Twitter