Psykologi

Undgå vinterdepression – tag madpakken med ud i kulden

Arbejder du inde? Så er du i risiko for at blive vinterdeprimeret, hvis ikke du sørger for at få lys i øjnene.

Selv om der ligger sne, kan man med fordel tage madpakken i det "grønne". (Foto: J/J Images - J Morrill Photo © Getty Images)

Lige om lidt er det tid til frokostpause, og så skulle du overveje at tage madpakken i lommen på den varme frakke og gå en tur ud i kulden en halv times tid.

Hvis du arbejder inden døre, er det nemlig en rigtig god idé at komme ud i løbet af dagen og få en smule lys i øjnene, siger Ida Hageman, som er klinikchef ved Psykiatrisk Center København og forsker i vinterdepressioner.

Man præsterer dårligere på arbejdet

Der er nemlig større sandsynlighed for at få en vinterdepression, hvis man arbejder inde hele vinteren og ikke får lys nok.

- Man cykler af sted på arbejde i mørke og cykler hjem igen, når det er blevet mørkt. Hvis man har en tendens til at blive vinterdeprimeret, kan det være meget negativt ikke at få så meget lys, siger Ida Hageman til Magasinet Arbejdsmiljø.

Vinterdepressioner giver lidt flere sygedage, men ikke mange.

- Til gengæld præsterer man ikke så godt, når man så er på arbejde, tilføjer Ida Hageman.

Hver tiende dansker oplever symptomer på vinterdepression, og tre til fem procent er meget påvirkede. De føler sig mere trætte, får sværere ved at koncentrere sig og trækker sig fra sociale sammenhænge. Særligt yngre kvinder er i risiko for at få en vinterdepression.

Turene i frokostpausen kan man med fordel tage hul på allerede i september eller oktober, når dagene begynder at blive kortere.

Gode råd til vinterdeprimerede:

  • Hvis du føler dig meget træt og trist, så gå til lægen. Det er vigtigt at få afklaret, om det er en vinterdepression, en ”rigtig” depression eller noget helt tredje, du fejler.

  • På lægens anbefaling, kan du - eller din arbejdsplads - købe en lyslampe med minimum 10.000 LUX. Stil den på skrivebordet, eller tænd den når du spiser morgenmad. En halv time hver morgen i 14 dage er nok.

  • Kom ud! Hvis det overhovedet er muligt, så kom ud midt på dagen, hvor der er meget lys. Tag for eksempel madpakke og en god vinterfrakke med på job, og spis din mad udenfor.

  • Drop solbrillerne, når du er ude. Du optager lyset gennem øjnene.

  • Kilde: Ida Hageman, klinisk chef hos Psykiatrisk Center København og forsker i vinterdepressioner.

Facebook
Twitter