Unge youtubere kan blive guld værd for danske virksomheder

Flere virksomheder har fået øjnene op for youtuberne, der kaldes de nye popstjerner.

At Youtube kan være noget af en tidsrøver for unge er ingen nyhed.

Men de unges tid på videotjenesten bliver ikke bare brugt på at se sjove kattevideoer.

Flere producerer også selv materiale, som de lægger op, og en voksende skare har fået et større antal faste følgere. Følgere, som de har stor indflydelse på, og som derfor kan omsættes til kroner og øre.

Derfor er navne som Rasmus Brohave, Eiqu Miller og Kristine Sloth blevet særdeles attraktive for virksomheder og interesseorganisationer, der gerne vil ramme en yngre målgruppe. Rasmus Brohave har lige været i Tanzania med Unicef, Eiqu Miller er sponsoreret af Ford og Kristine Sloth tjener stort på blandt andet at filme sig selv, mens hun taler om makeup. Nogle af youtuberne skriver endda bøger, holder foredrag og medvirker i tv-programmer.

De har bedre fat i det unge publikum end kendisserne, siger Jacob Holst Mouritzen, der er innovationschef ved reklamebureauet Mindshare og ekspert i sociale medier.

- De unge youtubere er de nye popstjerner. Ville man tidligere sælge et budskab til de unge, brugte man Medina eller Nik og Jay. Det gør man jo stadig, men der er større troværdighed i youtuberne, og det ser ud som om, at de har større gennemslagskraft end stjernerne har, fordi andre unge kan relatere sig til dem.

- Youtuberne laver den rene vare - uden filter

I mange af de populære videoer laver de unge helt hverdagsagtige ting som at lægge makeup på, spille computerspil, eller tale med kammerater. En makeup-virksomhed kan for eksempel betale mode-youtuberen for at bruge og tale om bestemte produkter og får på den måde reklame. Faxe Kondi har blandt andet betalt to youtubere for en serie af små dokumentarfilm, som virksomheden skal producere til sin kampagne ’Er det sport?’.

At andre unge kan relatere sig til youtuberne skyldes, at de taler til dem direkte og uden filter. Det forklarer Leif Bonderup, der er seniorkonsulent ved innovations- og analysebureauet Wilke. Han er medforfatter på en rapport om emnet, der blandt andet viser, at de unge vægter venners anbefalinger højest, når de skal rangliste, hvad der påvirker dem mest, når der skal købes ny mode, elektronik eller andet.

- Det er i total øjenhøjde. Youtuberne dyrker den interesse, de unge selv dyrker, og det er helt uden filter. De unge får den rene vare, mening og holdning, som deres idol udtrykker det, siger han.

- Der er meget stort potentiale for virksomheder, der kan få fat i de formidlere, der har høj troværdighed.

Jacob Holst Mouritzen fra Mindshare anslår, at der i dag er 20-30 danske youtubere, der er kommercielt interessante for virksomhederne, men han er ikke i tvivl om, at tallet vil vokse eksplosivt til flere hundrede i fremtiden. Fænomenet hjælpes på vej af firmaer som Splay og Gonzo Media, der blandt andet hjælper med kontakten mellem youtubere og virksomheder. Det har blandt andet betydet, at der i dag også er en decideret prisuddeling, hvor årets bedste youtubere blev kåret ved et gallashow i Det Kongelige Teater. Medsponsor var Faxe Kondi, der fremhæves som en af de virksomheder, der har forstået at gøre brug af youtuberne.

Ny markedsføring kan gøre de unge sårbare

Når danske virksomheder vælger at promovere deres produkter via de unge youtubere, så følger der også et stort ansvar med. Børn og unge har på mange måder en kritisk sans over for traditionelle medier, og de er ikke blinde for, at virksomhederne gerne vil have del i deres lommepenge. Anderledes forholder det sig, med for eksempel youtubernes videoer.

- De unge har en meget høj tillid til youtuberen, og det er en del af sårbarheden. De kan godt fange, hvis der er mismatch mellem det, youtuberne står for, og hvad de udtaler sig om – men de tænker ikke meget over, om noget er sponsoreret eller ej, siger Leif Bonderup fra innovations- og analysebureauet Wilke.

Ifølge Jacob Holst Mouritzen fra Mindshare, så ved virksomhederne godt, at der større etiske overvejelser, når unge bliver brugt som reklamesøjle over for andre unge. Flere virksomheder har regler for, at de ikke bruger youtubere under 18 år, og at man ikke må ’oversælge’ dem med for mange penge og dyre ture, siger Jacob Holst Mouritzen.

- Youtuberne er ikke gamle nok til, at de professionelt kan tage stilling til, hvad der er godt for dem selv, og hvad der er et godt produkt. Og de er slet ikke gamle nok til at vurdere, hvad der er etisk forsvarligt at markedsføre til børn ned til ni år.

- Der bliver tænkt meget på det derude, men der er selvfølgelig altid de sorte får i klassen, der er ligeglade og bruger det, som de vil, siger han.

For de unge er det attraktivt, at Youtube altid er lige ved hånden, og det store nicheindhold gør, at det er mere attraktivt end traditionelle medier.

- I dag er der i fritidshjem måske 10-20 procent af børnene, der går rundt og filmer hinanden, og lægger det på Youtube. Det er nærmest blevet en hobby, siger Jacob Holst Mouritzen.

Facebook
Twitter