Antallet af bettingreklamer er næsten tredoblet på syv år

Center for Ludomani ønsker et forbud i stil med reklamer for alkohol og tobak.

Reklamer, som opfordrer seerne til at sætte penge på spil, fylder meget i TV-udsendelser. Arkivfoto. (Foto: Str © Scanpix)

En bettingreklame er en reklame for at spille på sportsresultater for penge. Der er kommet mange bettingreklamer de seneste syv år.

En opgørelse fra Kantar Gallup viser, at der i 2012 i gennemsnit i radio og tv var 426 reklamer for betting per

døgn
.

I 2018 var det i gennemsnit 937, mens der i 2019 til og med august i gennemsnit var 1197.

Centerleder: Reklamerne burde være forbudt

Michael Bay Jørsel er centerleder i Center for Ludomani. Han siger, at man burde indføre et totalt stop for bettingreklamer ligesom reklamer for alkohol og tobak.

Han siger, at rigtig mange mennesker bliver påvirket af de her reklamer.

Sidste år havde Center for

Ludomani
696 klienter. Lidt over halvdelen af dem var unge mellem 18 og 30 år.

Organisation: Et forbud er ikke det rigtige

Morten Rønde er direktør for organisationen DOGA, som er en organisation for onlinegambling-udbydere. Han siger, at der er mange reklamer.

Men han mener ikke at et forbud er det rigtige at gøre. Udbyderne har allerede lavet et såkaldt adfærdskodeks, som blandt andet skal gøre, at spil ikke udvikler sig til afhængighed.

Morten Bødskov (Socialdemokratiet) er skatteminister. Han siger, at han er åben for ideer, som kan vende udviklingen. Han vil også indkalde bettingfirmaerne til et møde senere i år.

Nedenfor kan du se en graf over udviklingen i antallet af bettingreklamer.

Facebook
Twitter