Arla: Medarbejderne får mere selvtillid

Mejeri-virksomheden Arlas medarbejdere får undervisning, hvis de har brug for at blive bedre til at læse og skrive. Det giver dem en større tro på sig selv.

Arla vil gerne hjælpe deres medarbejdere med at blive bedre til at læse og skrive.

Mejeri-virksomheden Arla har siden 2011 testet deres ansatte i at læse og skrive.

Medarbejderne skal blandt andet kunne læse ordre-sedler, brugsvejledninger og skrive på computer.

Det er også vigtigt, at de ansatte kan læse og skrive, så de efterfølgende kan komme igennem flere faglige kurser, der gør dem endnu dygtigere til deres arbejde.

Hvis der er behov for det, skal medarbejderen på et kursus i arbejdstiden, så han eller hun bliver bedre til at læse og skrive.

Tillidsmand: De tør sige mere

Else Marie Pettersen fra Christiansfeld arbejder som tappe-operatør i Arla. Derudover har hun været uddannelses-ambassadør og tillidsmand i mere end 20 år.

Hun kan mærke en tydelig forandring, når en medarbejder har gennemført et kursus. De bliver gladere i hverdagen og mere selvsikre.

- Hvis man ikke er så stærk boglig, er man ofte mere stille til for eksempel faglige møder. Deres ordforråd bliver bedre, når de er på kursus, og så tør de også sige mere, siger hun.

Nye medarbejdere er skeptiske

I dag er læse- og skrivetest blevet en helt naturlig del af Arla, men nye medarbejdere er ofte skeptiske, siger Else Marie Pettersen.

- De forstår ikke, hvorfor de skal på kursus, så de kommer til os for at få en ordentlig forklaring. Mange af dem er vant til at gå udenfor og arbejde, og så skal de pludselig sidde stille på skolebænken, siger hun.

- Heldigvis ender langt de fleste med at blive rigtig glade for det. De ved, at de kan tage det med sig i fremtiden.

De skal ikke finde på flere undskyldninger

Lis Korsbjerg er HR-konsulent i Arla. Hun siger, at Arla har gjort meget ud af at fortælle medarbejderne, at testen ikke handler om at finde de dårligste.

- Vi har afdramatiseret det, og vi har gjort meget ud af at fortælle, at vi gør det her for at hjælpe dem og os som organisation. Folk oplever, at det berører alle. Og at det slet ikke er så farligt, siger hun.

Før havde de ikke lyst til at tale om, at de havde svært ved at læse og skrive. Nu behøver de ikke længere skjule det, forklarer Lis Korsbjerg.

- Det er en helt lettelse for mange, at de ikke længere behøver at finde undskyldninger, for eksempel at de har glemt brillerne derhjemme, siger hun.

De er blevet bedre til it

Kurserne har også betydet, at medarbejderne er blevet bedre til at bruge it.

Langt de fleste medarbejdere skriver i dag e-mails. Tidligere var nogle nødt til at ringe, hver gang de skulle forklare noget.

- En af vores chauffører sagde: ’Jeg har bevæget mig fra stenalderen til moderne tid’. Han havde aldrig siddet ved en computer før, siger Lis Korsbjerg.

Onsdag den 25. maj holder DR konference i Aalborg for at sætte fokus de mange danskere, som har svært ved at læse og forstå simple tekster.

Facebook
Twitter