Elever ved ikke, hvorfor de skal lære historie

Mange elever i 7.-9. klasse forstår ikke, hvorfor de skal lære historie i skolen.

Mange elever ved ikke, hvorfor de skal lære historie. Arkivfoto. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Mange elever ved ikke, hvorfor de skal lære historie. De mener, at fag som dansk, engelsk og matematik er meget vigtigere.

Det viser en ny rapport, som Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsforskning har lavet. Forskerne har interviewet elever i 7.-9. klasse og historielærere på 28 folkeskoler.

Mange elever tror, at man kun skal bruge historie, hvis man vil være historiker, arkæolog eller lærer.

Forsker: Der er plads til forbedringer

Jens Aage Poulsen er lektor i historie ved UC Lillebælt og har været med til at skrive rapporten. Han siger, at eleverne ikke ved, hvad de skal bruge historie til.

- Historiefaget skulle gerne gøre eleverne bedre til at forstå deres eget liv, deres nutid og kunne tænke over deres fremtidsmuligheder, siger han til Kristeligt Dagblad.

- Men her må man sige, der er plads til forbedringer, siger han.

Lærere synes ikke, faget er vigtigt

Rapporten viser også, at lærerne heller ikke synes, at historie er det vigtigste fag. Og det smitter af på eleverne.

Mange af de lærere, der underviser i historie, er heller ikke uddannet i faget, viser en rapport fra Rambøll.

Jens Aage Poulsen mener derfor, at skolerne skal gøre historie-undervisningen bedre ved at uddanne flere lærere i faget.

Nyhedsbrev Ligetil

Få DR Ligetils letlæste nyheder på mail alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve