Forældre til ordblinde støtter hinanden

Flere skoler danner netværk af forældre til børn med ordblindhed. Forældrene støtter hinanden i at hjælpe deres børn.

Ordblinde børn kan have det svært både med lektierne og kammeraterne på grund af deres handicap. Et netværk for deres forældre kan hjælpe dem med at støtte børnene bedre.

46 forældre til ordblinde børn har det seneste skoleår mødtes for at dele viden og erfaringer.

- Jeg har fået langt større forståelse og indsigt i min drengs problemer, siger en af forældrene, Jørgen Mølgaard fra Mors.

Vi bliver bedre til at støtte børnene

Jørgen Mølgaards søn skal begynde i 8. klasse efter ferien, og netop i den alder får mange børn større problemer:

Livet som ordblind

Ordblinde læser og skriver dårligt, fordi de har svært ved at omsætte bogstaver til lyde. Omkring syv procent af de voksne danskere opfatter sig selv som ordblinde. Her kan du møde mennesker, som ikke lader sig slå ud af deres ordblindhed.

Se Tema

- En psykolog fortalte os, at mange ordblinde føler sig mere udenfor, jo ældre de bliver. For eksempel gider de andre børn ikke lave gruppearbejde med dem.

Jørgen Mølgaard siger, at den viden gør forældrene bedre til at støtte deres børn, når de opdager, at de ikke er som andre.

Hjælper også hinanden med praktiske problemer

Erfaringen fra det første år med netværkene er desuden, at mange forældre til mindre børn er glade for at møde forældre til ældre børn.

Jørgen Mølgaard har været bekymret for, om hans dreng kan få en videregående uddannelse.

- Det har været godt at tale med forældre til børn, som allerede er kommet videre med en uddannelse, selv om de er ordblinde. Det har givet mindre usikkerhed.

Forældrene har også hjulpet hinanden med praktiske problemer som den teknik, der skal hjælpe deres børn, og hvordan man får den til at virke.

Netværket styrker børnene

Netværkene er blevet oprettet i de fire kommuner Morsø, Vejen, Herlev og Fredensborg.

Læsekonsulent på Dueholmskolen på Mors, Ella Riisbank siger, at netværket styrker børnene, fordi alle parter bliver bedre til at forstå deres behov.

Det gælder både forældrene, lærerne, skolelederen og kommunens læsekonsulent. På møderne lærte forældrene også om it-værktøjer, der kan hjælpe børnene med at læse.

- Det er hårdt arbejde at lære at bruge et it-værktøj, så forældrene kan opmuntre børnene til at øve sig, siger lederen af projektet, Birgit Dilling Jandorf fra Socialstyrelsen.

Nyhedsbrev Ligetil

Få DR Ligetils letlæste nyheder på mail alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve