Heldagsskolen gør eleverne bedre

For seks år siden blev Klostervænget Skole i København til en heldagsskole. Den længere skoledag har gjort eleverne bedre fagligt.

Rand Al-Omari og Nashad M. Osman er begge 9. klasses elever på Klostervængets Heldagsskole. De mener, at den længere skoledag har gjort dem fagligt stærkere. (Foto: DR Ligetil)

Politikerne skal beslutte, om skoleelever skal have en længere skoledag.

I regeringens forslag til en ny folkeskolereform skal elever i 3. og 4. klasse gå i skole til klokken 14.30.

De store elever skal være i skole til klokken 15.30.

For seks år siden blev Klostervænget Skole i København til en heldagsskole.

Skolen skulle sammen med 11 andre skoler finde ud af, om en længere skoledag gør eleverne bedre.

Ligetil har besøgt Klostervængets Heldagsskole.

Fra skole til heldagsskole

Bettina Nihausen er lærer på Klostervængets Heldagsskole

Hun er ikke i tvivl om, at den længere skoledag har gjort eleverne bedre.

- Eleverne har fået mere tid med de voksne, enten en pædagog eller en lærer, siger hun.

- Derfor kan vi tage mere hensyn til den enkelte elev og elevens behov.

Hvis eleven er god til dansk, men knap så god til engelsk, er det muligt at få engelsk-undervisning i dansktimen.

Kom udenfor i timen

De ekstra skoletimer giver bedre mulighed for at blive undervist udenfor klasseværelset. 

Eleverne kan for eksempel lære matematik gennem leg og sport.

- Hvis de små klasser skal lære om lige og ulige numre, så kan vi gå ud på vejen og kigge på husnumre, siger Bettina Nihausen.

- Det har vi tid til, når timerne er længere.

- Det gør det nemmere for elever, der har svært ved at sidde ved tavlen og lære, siger hun.

Elever får bedre karakterer

Rand Al-Omari og Nashad M. Osman går i 9. klasse på Klostervængets Heldagsskole.

Begge piger siger, at de ikke havde lært ligeså meget, hvis Klostervænget havde været en almindelig skole.

Deres karakterer er blevet bedre, efter de har fået en længere skoledag:

- Jeg er mere tilbøjelig til at blive på skolen og lave mine lektier med de andre elever, siger Rand.

- Det er mindre stressende, og man gør sig mere umage.

Et bedre forhold mellem elever og lærere

Når eleverne bliver på skolen og laver lektier, kan de få hjælp af en lærer.

Forholdet mellem elev og lærer er blevet bedre, fordi der er mere tid:

- Jeg stoler mere på lærerne, og der er kommet et bedre bånd mellem os, siger Nashad.

Elever lærer at gå i skole

Rand og Nashad skal begynde på hver deres gymnasium efter sommerferien.

Det er de klar til, for på Klostervængets Heldagsskole har de lært at lære.

- Lektier og skolen er ikke noget, der skal overstås, siger Rand.

- Når vi har flere timer, så lærer vi at lære.

 

Nyhedsbrev Ligetil

Få DR Ligetils letlæste nyheder på mail alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve