Ildsjæl: Vi løser det sammen

Hos busselskabet Keolis i Aalborg har mange af buschaufførerne svært ved at læse og skrive. Derfor har de mulighed for at gå på kursus, så de bliver bedre til det. Sådan har det været i mere end 10 år.

Freddy Jepsen er drifts-leder og siger, at glade buschauffører giver mere tilfredse passagerer. (Foto: Sofie Guldager Rafn DR Nordjylland)

Freddy Jepsen er drifts-leder hos Keolis i Aalborg. Han er en ildsjæl, som brænder for at gøre sine medarbejdere bedre til at læse og skrive.

- Hos os er det ikke noget problem at have svært ved at læse, det er bare noget, vi skal løse sammen, siger han til DR Ligetil.

Omkring hver tredje chauffør i Keolis takker ja til et kursus, som foregår i arbejdstiden. Og de får meget ud af det.

Nu tør de skrive i busserne

Freddy Jepsen siger, at det i starten var svært at få chaufførerne til at melde sig til kurserne, men nu kommer de af sig selv.

- Nu tør de skrive ude fra bussen, hvis de for eksempel skal give os meldinger om fejl på linjen. Så kommer de senere ind og spørger, om det er skrevet korrekt, siger han og tilføjer:

- Vi oplever, at de formulerer sig, så vi kan forstå det. Før kurserne ventede de, til de kom hjem, og så bad de os om at skrive det.

Passagerne bliver mere glade

Kurserne hjælper ikke kun chaufførerne til at blive bedre til at skrive hjem ude fra bus-ruterne. Freddy Jepsen siger, at de også virker mere glade i deres hverdag.

- Mange af chaufførerne bliver mere tilfredse i hverdagen og får så meget personlig glæde ved at tage kurserne. Nu kan flere af dem hjælpe deres børn med lektier, siger han til DR Ligetil.

- Og når chaufførerne er glade, smitter det af på passagerer i bussen. Det gør, at passagererne bliver mere tilfredse med busselskabet.