AOF: De fleste ansatte vil faktisk gerne på kursus i dansk

Mange ledere ved, at en del af deres ansatte har rigtig svært ved dansk. Men lederne tøver med at tage fat om problemet, fordi de er bekymrede for ballade med de ansatte, siger AOF Danmark.

Flere private og offentlige virksomheder er begyndt at sende deres ansatte på kurser i dansk om vinteren, hvor de har mindre travlt end ellers. (Foto: Ulla Abildtrup- DR)

Christina Pedersen er ansat i AOF Danmark til at hjælpe virksomheder med at få medarbejderne på kursus i dansk.

Hun har blandt andet hjulpet store landsdækkende virksomheder som DSB og mellemstore virksomheder som Aarhus Sporveje og Dan Jord.

- Mange ledere ved godt, at de har et problem, fordi nogle af deres ansatte ikke er gode til at læse og skrive. Men lederne har svært ved at tale med de ansatte om det, siger Christina Pedersen.

- Danmark har så fint et uddannelsessystem, at vi næsten forventer, at alle er gode til at læse og skrive. Men sådan er virkeligheden ikke altid, siger hun.

Alle skal testes

Nogle ledere vælger at tilbyde en test i dansk, som de ansatte kan tage, hvis de har lyst. Men det er Christina Pedersens erfaring, at virksomheder får mest ud af at få testet alle – også lederen selv, så han eller hun viser vejen frem.

- Lederen skal kalde til et informationsmøde for alle og sige klart, hvad det handler om: Nemlig, at lederen gerne vil sikre sig, at alle kan følge med og blive i virksomheden. Derfor skal alle testes og eventuelt på kursus, siger Christina Pedersen.

- På den måde skaber lederen et fællesskab og undgår, at de ansatte tror, at testen er et påskud for, at de skal fyres, siger hun.

Hvis testen ikke er et krav til alle ansatte, risikerer lederen, at nogle af dem, der har størst behov for et kursus, ikke tager testen, mener hun.

- Det handler om generelt at informere om, hvad det betyder at have svært ved at læse og skrive, og oplyse om, hvilken hjælp der er at få, siger Christina Pedersen. - Så finder medarbejderne ud af, at mange har de samme udfordringer, og tør tale om det, siger hun.

Mere end hver tredje siger ja tak til kursus

Ledere tror nogle gange, at deres ansatte ikke har lyst til at komme på kursus, fortæller Christina Pedersen.

Men faktisk siger over en tredjedel ja tak, når de først er testet og kan se, at de kan blive bedre til at læse og skrive, siger hun.

Både AOF og VUC kan tilpasse kurserne til virksomhedens behov.

- Vi laver kurser året rundt, men mange virksomheder sender de ansatte på kursus om vinteren, hvor de ikke har så meget at lave. Det kan være Vej og Park-folk fra kommunen eller anlægsarbejdere, siger Christina Pedersen.

De ansatte kan også komme på kursus om natten, hvis de er vant til nat-arbejde og gerne vil blive i den faste døgnrytme.

De lærer at bruge virksomhedens intranet

Kurserne tager udgangspunkt i hverdagsdansk, og undervisningen handler ofte om de ansattes egen hverdag.

- Vi gennemgår for eksempel en virksomheds sikkerhedsregler på kurset. Så kommer der ofte en debat om, hvordan man undgår ulykker. De ansatte lærer også at skrive skadesrapporter, siger Christina Pedersen.

- Vi bruger også ofte en virksomheds intranet i undervisningen. På mange virksomheder læser de ansatte kun deres mails én gang om måneden, så vi bruger tid på at gøre dem gode venner med intranettet, så de ansatte begynder at tjekke deres mail oftere og læse flere informationer fra virksomheden, siger hun.

- Det er vigtigt, at ansatte bruger den nye viden i dagligdagen, så den ikke bliver glemt igen, siger Christina Pedersen.