Ekstra Bladet undskylder for falske artikler

Ekstra Bladet siger undskyld, fordi en tidligere journalist på avisen har skrevet artikler med opdigtede kilder.

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen (til højre), fortæller om sagen, hvor en journalist har brugt opdigtede kilder. Til venstre sidder avisens sportsredaktør Allan Olsen. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen © Scanpix)

Fredag fyrede Ekstra Bladet sportsjournalist Michael Qureshi, som havde været ansat på avisen i ti måneder og skrevet 787 artikler.

Avisen fyrede Michael Qureshi, efter TV3 Sport havde afsløret ham i at bruge opdigtede navne på kilder i fem af avisens artikler.

Onsdag undskylder Ekstra Bladet for de opdigtede kilder ved at skrive 'Undskyld' med store røde bogstaver på avisens sports-sider.

Ekstra Bladet trækker artikler tilbage

Siden fredag har avisen undersøgt alle de artikler, som Michael Qureshi har skrevet.

Undersøgelsen har betydet, at avisen har trukket fem af Michael Qureshi artikler tilbage. Artiklerne indeholder nemlig tre opdigtede kilder.

- Det har på mange måder været et chok på Ekstra Bladet at opdage omfanget og dybden (af svindlen), siger Poul Madsen på et pressemøde. Han er chefredaktør hos Ekstra Bladet.

Avisen vil fortsætte med at undersøge sagen

Ekstra Bladet trækker også 14 artikler tilbage fra 2010 og 2011. Avisen har købt artiklerne af det nu lukkede hollandske sportsbureau Hakkie-Tikkie.

Ekstra Bladet mener nemlig, at der er en forbindelse mellem bureauet og Michael Qureshi.

Sagen er langt fra slut, og Ekstra Bladet fortsætter med at undersøge den, siger chefredaktør Poul Madsen.

Sagen om Michael Qureshi

  • Den nu fyrede journalist Michael Qureshi blev fyret fra Ekstra Bladet sidste fredag, da TV 3 Sport afslørede, at han havde brugt opdigtede navne på kilder i fem artikler til avisen. Qureshi nåede at være ansat på Ekstra Bladet i næsten et år.

  • Qureshis tidligere arbejdsplads BT og Berlingske Media har trukket 23 artikler tilbage, som han har skrevet.

  • Ekstra Bladet har startet en undersøgelse af de mere end 700 artikler, som Qureshi nåede at skrive, mens han var ansat på avisen.

  • Nogle af de navne, som Qureshi har brugt i sine artikler, optræder også i artikler fra det hollandske medie Hakkie-Tikkie Media, skriver Ekstra Bladet og Politiken.

  • Ekstra Bladets undersøgelse har betydet, at avisen har trukket 19 artikler tilbage. De fem af dem er skrevet af Qureshi. Resten af artiklerne har avisen købt af Hakkie-Tikkie Media.

  • Michael Qureshi erkender, at han har brugt forkerte navne på kilder. Han siger dog, at citaterne og historierne stadig er korrekte.

Kilder: Journalisten og Politiken

Facebook
Twitter