Klimaet var det mest omtalte emne i valgkampen

Forsker fra RUC har undersøgt, hvilke emner der blev omtalt i 99 danske medier op til folketingsvalget den 5. juni.

Mette Frederiksen er leder af Socialdemokratiet. Efter valget takkede hun de unge vælgere for at gøre folketingsvalget til at klimavalg. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Valgkampen op til folketingsvalget i sidste uge varede næsten fire uger. I den periode blev mange politiske emner omtalt i medierne.

Klimaet var det emne, der blev omtalt flest gange. Men EU blev omtalt næsten lige så mange gange.

Det viser en undersøgelse fra RUC’s Center for Journalistik. Her har man undersøgt, hvilke emner der blev omtalt i 99 danske medier under valgkampen.

I starten handlede valgkampen mest om flygtninge

Mads Eberholst er journalistisk forsker ved RUC og har været med til at lave undersøgelsen.

Han siger, at det så ud til at blive en valgkamp om sundhed og pension. Men i starten handlede valgkampen mest om flygtninge.

- Jo tættere vi kom på europaparlamentsvalget, desto mere blev det en klima-valgkamp, og til sidst havde klimaet helt overtaget, siger Mads Eberholst.

Forsker: Klima vil fylde i lovgivningen de næste år

Ifølge Mads Eberholst er det nyt, at valgkampen handler om værdipolitik. Tidligere handlede valgkampe nemlig typisk om økonomisk politik.

Henrik Bech Seeberg forsker i politik og valg på Aarhus Universitet. Han tror, at klima også vil fylde meget i lovgivningen i de næste år.

- Partierne ved, at vælgerne vil være optagede af det næste gang, der er valg. Det er træls at stå om fire år og ikke have levet op til forventningerne, siger Henrik Bech Seeberg.

Nedenfor kan du se de emner, der blev mest omtalt i medierne i valgkampen.

De ni mest omtalte emner i medierne i valgkampen

  • Klima og miljø: 23 procent

  • EU: 22 procent

  • Flygtninge og indvandrere: 20 procent

  • Velfærd: 14 procent

  • Økonomi: 9 procent

  • Pension: 5 procent

  • Sundhed: 3 procent

  • Normeringer i daginstitutioner: 3 procent

  • Forsvaret: 1 procent

  • Sådan gjorde forskerne: RUC’s Center for Journalistik har i valgkampen overvåget 99 udvalgte danske medier (aviser, tv, radio, elektroniske medier). De har undersøgt, hvor mange gange en række politiske emner er blevet nævnt under valgkampen.

Facebook
Twitter