Lærere: Elever har for meget fokus på karakterer

Lærere på gymnasierne advarer om, at deres elever har for meget fokus på karakterer, fordi universiteterne har så høje adgangskrav.

Studenter får 50 procent flere 12-taller end for få år siden, men lærerne er bekymrede for, at eleverne har for meget fokus på karakterer. (arkivfoto) (Foto: Christina Rasmussen)

 

Lærere på gymnasierne advarer om, at deres elever har for meget fokus på karakterer, fordi universiteterne har så høje adgangskrav.

Fra 2008 til sidste år fik 50 procent flere gymnasium-elever karakteren 12.

Pressen skriver meget om elever, som får det ene 12-tal efter det andet, men lærerne på gymnasierne er faktisk bekymrede over den udvikling.

Samarbejder betyder mindre end karakterer

Annette Nordstrøm Hansen er formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, og hun siger, at universiteternes høje adgangskrav presser eleverne til at få høje karakterer.

- Vi har en gruppe elever, der er dygtigere end nogensinde før. Jeg synes, der er et problem, for det betyder, at eleverne snævrer undervisningen ind, siger hun til Ritzau.

Hun mener, at eleverne lægger mindre vægt på at arbejde sammen med andre og de almendannende fag, hvor eleverne får en bred viden om samfundet. Elevernes fokus er kun på at få høje karakter.

Elever skal have tid til en kæreste

Lærerne på gymnasierne er også bekymrede over, at nogle elever ikke kan holde til presset:

- Der er en del - især en række piger - der ikke kan klare presset, siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun mener, at universiteterne bør lave nye adgangskrav for, at eleverne ikke kun har fokus på karakterer hele tiden.

- Det er jo en tid, hvor man også som ung skal udvikle sig uden for skolen og måske skal have sin første kæreste. Det er ikke rigtig godt, hvis hele ens liv handler om at lave opgaver, siger Annette Nordstrøm Hansen.

/ritzau/ 

Nyhedsbrev Ligetil

Få DR Ligetils letlæste nyheder på mail alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve