Tosprogede lærer bedst dansk i klassen

De fleste skoler tager tosprogede elever ud af klassen for at give dem ekstra-undervisning, men det svækker deres faglighed og sprog.

De fleste skoler tager tosprogede elever ud af klassen for at give dem ekstraundervisning, men det svækker deres faglighed og sprog. Fatima Haydar Al-Saigh er glad for at få ekstra hjælp i klassen. (© DR)

Giv tosprogede elever ekstra hjælp i klassen og ekstra undervisning efter skoletid.

Det er opskriften, hvis eleverne skal lære dansk.

Men langt de fleste folkeskoler vælger en helt anden opskrift.

Det viser en ny undersøgelse.

Elever får specialundervisning

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Det Nationale Forskningscenter for Velfærd har lavet undersøgelsen.

Den viser, at fire ud af fem folkeskoler tager tosprogede elever ud af den normale undervisning. I stedet får eleverne specialundervisning.

Men det er misforstået hensyn ikke at lade tosprogede elever følge den almindelige undervisning i klassen.

Det siger Katja Munch Thorsen. Hun er områdechef i Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Skal lære dansk, mens de lærer fag

Hun siger, at eleverne bedst lærer dansk ved at følge undervisningen i klassen:

- Man kan ikke fikse sproget for de her børn i sprogcentret. De skal lære sprog, mens de lærer fag, siger hun.

På den måde går eleverne heller ikke glip af det sociale i klassen.

Lærer af fejl

Fatima Haydar Al-Saigh går i 8. klasse på Søndermarksskolen på Frederiksberg.

Hun taler både persisk, arabisk og dansk.

Fatima får ekstra hjælp i klassen og i sprogcentret en gang om ugen efter skoletid.

Og hun er glad for ordningen:

- Jeg har lidt svært ved det skriftlige. Det gode ved ordningen er, at jeg sidder sammen med en og retter mine opgaver. Du får lært af dine fejl og husker dem til en anden gang, siger hun.

Elever bliver dygtigere

Tosprogede elever bliver bedre til dansk og andre fag, når de får lov til at blive i klassen.

Det samme bliver etnisk danske elever, der har problemer med det danske sprog.

Det siger Charlotte Brüchmann, som er administrerende leder på Søndermarksskolen:

- Alle har gavn af det. Det er på ingen måde en forringelse af nogen elevers standpunkt. Tværtimod, siger hun.

Elever møder op

I skolen på Frederiksberg har alle lærere fået efteruddannelse.

Og skolens tosprogede elever er gode til at møde op i tosprogcentret om eftermiddagen.

For lærerne er gode, og undervisningen nytter.

Det siger Aros Ayad Mohammed, som går i 8. klasse:

- Jeg synes, at jeg får lært meget mere ved både at lære fra timerne og efter skole. Det er meget bedre, siger han.

Nyhedsbrev Ligetil

Få DR Ligetils letlæste nyheder på mail alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve