Vi er i fare for at blive udkonkurreret af udlandet

Chauffører skal være bedre til at skrive og læse dansk. Ellers mister virksomhederne kunder til virksomheder i lande som Holland og Tyskland, siger direktør for arbejdsgiverforening.

Vi har nogle meget dygtige chauffører, som er rigtig gode til at køre lastbil, men nu skal de også være gode til at læse og skrive og bruge it, siger Lars William Wesch. (Foto: DI © soendergaard.com)

Undersøgelser viser, at omkring hver fjerde chauffør har problemer med at skrive og læse dansk.

- Det er et enormt problem, siger Lars William Wesch, som er branchedirektør for ATL, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik.

- Vi har nogle meget dygtige chauffører, som er rigtig gode til at køre lastbil, men på få år er der kommet langt flere krav til chaufførerne. Nu skal de også være gode til at læse og skrive og bruge it, siger Lars William Wesch.

Pas på vindmøllen!

Transportfaget vokser, blandt andet fordi vi handler mere og mere på nettet og har brug for at få fragtet ting rundt i landet og på tværs af grænser.

Virksomheder indenfor fragt forudser, at de snart kommer til at mangle chauffører, og helt galt bliver det, hvis hver fjerde chauffør ikke er god nok til at dansk og it.

- Nogle kunder tænker kun på at få varen leveret billigst muligt, men rigtig mange kunder vil have kvalitet, siger Lars William Wesch.

- Hvis en kunde for eksempel skal have fragtet en vindmøllevinge, så skal chaufføren kunne læse instrukserne, så intet går galt under transporten, siger han.

- Chauffører skal også kunne læse regler om transport af farligt gods, bruge Ipads og skrive rapporter til kunderne. It og læse- og stave-evner spiller en meget større rolle end før, siger Lars William Wesch.

Konkurrencen fra udlandet er hård

Lars William Wesch og ATL er nu gået sammen med fagforeningen 3F om Projekt Basis for at hjælpe de chauffører, som har svært ved at læse, skrive og bruge nye former for kommunikation som smartphones og tablets.

Projekt Basis tilbyder alle transportvirksomheder, som er medlem af ATL, hjælp til at teste de ansatte og sende dem på kursus, hvis de har behov.

- Inden sommer er omkring 230 virksomheder med i projektet. Der er stor interesse for projektet, arbejdsgiverne ved godt, at de har et problem, siger Lars William Wesch.

- Vi bliver udkonkurreret af blandt andet tyske og hollandske virksomheder, hvis vores chauffører ikke er gode nok til at læse og skrive, siger han.

Projekt Basis bliver betalt af Transportens Udviklingsfond, der består af ATL og 3F.