Kineserne shopper meget på singlernes shoppedag

Søndag den 11. november bliver shoppedagen Singles Day afholdt i Kina. Butikker i Danmark er også begyndt at markere dagen.

Der bliver cirka levere 109 millioner pakker i dagene omkring Singles Day. (Foto: Fred Dufour © Scanpix)

Singles Day er en stor shoppedag, som søndag bliver afholdt i Kina. Dagen blev opfundet af kinesiske studerende i 1990’erne for at fejre, at de ikke havde kærester, ved at købe gaver til sig selv.

Sidste år købte kunderne for mere end 160 milliarder kroner. Dermed er Singles Day fire gange så stor som den kendte shoppedag Black Friday.

Singles Day er også blevet en shoppedag i Danmark, og søndag holder flere butikker åbent med tilbud.

Shoppedag er nærmest højtid i Kina

I Danmark startede Singles Day så småt sidste år, hvor et lille udvalg af butikker begyndte at markere dagen.

Sidste år havde 2,9 af netbutikkerne tilbud på dagen ifølge tal fra Foreningen for Dansk Internet Handel. I år er der dog sket en udvikling, hvor 13 procent af butikkerne har tilbud.

I Kina er dagen nærmest blevet en højtid, og nedtællingen til dagen markeres med et stort show, hvor kendte personer som Pharrel Williams og David Beckham har deltaget.

Singles Day blev shoppedag i 2009

I 2009 blev Singles Day for alvor en shoppedag, da den kinesiske handelsplatform Alibaba begyndte at satse på dagen.

Man forbinder derfor primært Singles Day med Alibaba, som er en slags platform for virksomheder, hvor de kan sælge deres produkter.

Singles Day bliver afholdt den 11. november, fordi et-tallerne skal symbolisere den enlige. I Kina bliver dagen også markeret med venner og byture.

Facebook
Twitter