Borgere får kontrol med deres personlige data på internettet

Borgere indtaster ofte en masse oplysninger om sig selv, når de går på internettet. En ny lov giver borgerne kontrol med personlige data.

Borgere indtaster ofte en masse oplysninger om sig selv, når de går på internettet.

Det gælder for eksempel, når de køber ting på en hjemmeside, bruger sociale medier eller tilmelder sig nyhedsbreve og andre services.

Men det er ikke altid klart for borgerne, hvad deres oplysninger bliver brugt til. Nu skal en ny EU-lov hjælpe dem med at få kontrol over deres personlige data på internettet.

Loven gælder alle europæere

Den nye lov træder i kraft den 25. maj og kaldes blandt andet persondata-forordningen eller GDPR. Loven er vedtaget i EU og vil således gælde alle 512 millioner indbyggere i EU.

Loven giver borgerne kontrol over de personlige oplysninger, som de for eksempel har givet til hjemmesider og sociale medier.

Loven gør det også nemmere for borgerne at gennemskue, hvordan virksomheder og organisationer behandler og opbevarer oplysninger om dem.

Jurist: Vilkår for aftaler skal være til at forstå

Anette Høyrup er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk. Hun siger, at borgerne skal vide, at den nye lov giver dem kontrol over deres data.

- Man skal ikke finde sig i, at virksomheder indsamler oplysninger, som ikke er relevante for den app, vare eller tjenesteydelse, som man bruger, køber eller benytter, siger hun.

Anette Høyrup siger også, at virksomheder fremover skal sørge for, at vilkårene for at benytte en app eller service skal være skrevet, så de er til at forstå.

Borgernes rettigheder med ny EU-lov

  • Borgerne får ret til at vide, hvad deres personlige data bliver brugt til.

  • Borgerne får ret til at få udleveret alle oplysninger, en virksomhed har om dem.

  • Borgerne får ret til at sige nej til direkte markedsføring.

  • Borgerne får ret til at få ændret fejl i deres oplysninger.

Dette er personoplysninger

  • Navn, alder og køn.

  • CPR-nummer.

  • IP-adressen på din computer, tablet eller smartphone.

  • Email-adresse.

  • Lokationsdata og hvor du geografisk befinder dig.

  • Fingeraftryk, ansigtsgenkendelse og andre biometriske oplysninger.

  • Sundhedsoplysninger.

  • Økonomi.

  • Religiøs, politisk eller seksuel overbevisning.

  • Størrelse på tøj og sko.

  • Køb af produkter.

  • Portrætfotos.