Butikkers prisgaranti kan føre til højere priser

Flere butikker tilbyder at sælge en vare billigere, hvis kunderne har fundet den billigere et andet sted. Men det kan føre til højere priser.

Flere butikker tilbyder kunderne prisgaranti.

Det betyder, at butikkerne vil sælge en vare til samme pris som en konkurrent, hvis en kunde har fundet ud af, at konkurrentens vare er billigere.

Men prisgaranti kan faktisk føre til, at varerne bliver dyrere. Det viser en undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har lavet.

Priser steg med seks procent i USA

Undersøgelsen viser, at i USA har prisgarantier ført til, at priserne steg med seks procent.

Niels Enemærke er kontorchef hos Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen.

Han siger, at virksomhederne mister lysten til at sænke deres priser, fordi de ved, at deres konkurrent så også vil gøre det.

Forbrugerrådet: Prisgaranti kan være en fordel

Vagn Jelsøe er konstitueret direktør hos Forbrugerrådet Tænk. Han siger, at det er lettere at gennemskue for forbrugerne, hvis butikkerne har faste, lave priser.

Men han siger også, at prisgarantier kan være en fordel, hvis man kender konkurrenternes priser. Så kan man nemlig købe sin vare billigere.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tilbyder cirka 640 virksomheder prisgaranti på forskellige varer. Prisgaranti er mest udbredt på elektronik.

Prisgaranti og prismatching

  • Virksomheder kan tilbyde kunderne prisgaranti og prismatching. Prisgaranti er det mest udbredte. Kun få virksomheder bruger prismatching.

  • Prisgaranti En virksomhed vil sælge en vare billigere, hvis kunden har fundet varen til en lavere pris ved en anden virksomhed. Virksomheden matcher den laveste pris. Kunden skal selv finde den laveste pris og dokumentere, at varen bliver solgt billigere et andet sted.

  • Prismatching Virksomheden sørger selv for, at varerne altid er lige så billige som ved konkurrenterne. Kunden skal ikke selv gøre noget aktivt.

  • Betingelser Virksomhederne har ofte betingelser knyttet til prisgaranti og prismatching. Det kan eksempelvis være, at en butik ikke vil matche priser på varer, der er købt via nettet eller som restordre.

Facebook
Twitter