Alle folkeskoler skal hvert år lave en såkaldt trivsels-måling blandt eleverne i 0. til 9. klasse. Trivselsmålingen viser, hvordan børnene trives.
Den nyeste trivsels-måling viser, at flere elever i 0. til 3. klasse har svært ved at høre, hvad læreren siger i timerne.
I gennemsnit har hvert tiende barn tit svært ved at høre, hvad læreren siger, fordi der er støj i klassen. Men der er stor forskel mellem de enkelte skoler.
Ekspert: Eleverne får mindre ud af undervisningen
Torkil Østerbye er ekspert i børns sprogtilegnelse og tilknyttet forskningscentret VIA Læring & Undervisning.
Han siger, at støj kan betyde, at eleverne får mindre ud af undervisningen, og at de er længere tid om at lære og skrive. De kan også blive mere trætte af støjen.
- Vi voksne kan sortere lyden. Sidder vi til en fest, kan vi holde fast i en stemme. Børn hører alt samtidigt, og de kan først høre tale i støj i de tidlige teenageår, forklarer han.
Nedenfor kan du klikke på kortet og se, hvad eleverne har svaret på de enkelte skoler.