Muslimske friskoler gør elever bedre end folkeskoler

Muslimske friskoler har bedre resultater, fordi de har mere disciplin end folkeskolen, mener skoleforsker.

Skoleforsker Niels Egelund mener, at elever med ikke-vestlig baggrund klarer sig bedre på muslimske friskoler, fordi der er en anden ro og respekt i klassen end i folkeskolen. (Foto: STEFFEN ORTMANN © Scanpix)

Elever med ikke-vestlig baggrund får meget bedre karakterer ved afgangsprøven i 9. klasse, når de går på muslimske friskoler, end hvis de går i folkeskolen.

Det viser en analyse, som tænketanken Kraka har lavet, skriver Politiken.

Analysen viser, at elever med ikke-vestlig baggrund i gennemsnit får 4,6 i karakter ved afgangsprøven, mens eleverne på de muslimske friskoler i gennemsnit får 6,0 i karakter.

Friskole-elever gennemfører oftere ungdomsuddannelser

Analysen viser også, at eleverne med ikke-vestlig baggrund fra landets 20 muslimske friskoler klarer sig bedre efter grundskolen end eleverne i folkeskolen.

28 procent af eleverne fra de muslimske friskoler har gennemført en ungdomsuddannelse tre år efter 9. klasse.

Til sammenligning har kun 21 procent af eleverne med ikke-vestlig baggrund i folkeskolen gennemført en ungdomsuddannelse tre år efter 9. klasse.

Kraka: Folkeskolen kan lære af muslimske friskoler

Nicolai Kaarsen fra Kraka har været med til at lave analysen. Han mener, at den giver en ny vigtig viden om de muslimske friskoler.

- Mange har en idé om, at muslimske friskoler er et sted, hvor man kun læser i koranen, og at det skader integrationen, siger Nicolai Kaarsen til Politiken.

- Politikerne og folkeskolerne kan tage bestik af den her viden, og måske kan de lære noget af de muslimske friskoler, siger han.

Forsker: Friskoler har mere disciplin

Niels Egelund er skoleforsker ved DPU, Aarhus Universitet.

Han har besøgt muslimske friskoler og mener, at skolerne har gode resultater, fordi de har mere disciplin end i folkeskolen.

- Der er en helt fundamentalt anderledes respekt og en ro, som også ses i andre frie grundskoler. Eleverne ser i højere grad lærerne som en autoritet, og du ser ikke udadreagerende elever og forstyrrelser i undervisningen, siger han til Politiken.

Om analysen

  • Analysen bygger på data fra 29.000 efterkommere og indvandrere, som stammer fra 17 ikke-vestlige lande

  • De afsluttede alle 9. klasse i perioden fra 2007 til 2014

  • 1634 af dem har gået på en muslimsk friskole.

Facebook
Twitter