Projekt: Forældre skal læse sammen med deres børn

Elever på 150 folkeskoler får i disse dage en taske med bøger og vejledning til, hvordan deres forældre kan hjælpe dem til at læse bedre.

Forældre bør tale med børn om en histories handling, før og efter børnene læser historien. Det gør det nemmere for børnene at forstå historien, viser forskning. (Foto: STEFFEN ORTMANN © Scanpix)

150 folkeskoler er med i et projekt, hvor Trygfondens Børneforskningscenter og Undervisningsministeriet uddeler en taske med bøger til skolernes forældre og elever.

Udover bøger indeholder tasken også gode råd til, hvordan forældrene bedst læser med deres børn.

Projektet bygger på forskning fra Aarhus Universitet, som har testet 1500 elever i 2. og 3. klasse i Aarhus Kommune.

Forældre skal tale om handling før og efter læsning

Forskningen viser blandt andet, at børn i 2. og 3. klasse lærer at læse dobbelt så hurtigt, når deres forældre læser med dem på en bestemt måde.

For eksempel er det godt, hvis forældrene kigger på billeder sammen med børnene og taler om en histories handling både før og efter, de læser bogen.

Simon Calmar Andersen er professor i uddannelsespolitik på Aarhus Universitet. Han fortæller, at forældrene ikke kun skal have fokus på, at børnene forstår de enkelte ord. Børnene skal også forstå hele historiens handling.

Far: Billederne betyder meget for forståelsen

Jesper Kaasgaard er far til Milla, som går i 2. klasse. Han og Milla har været med i forskning-projektet fra Aarhus Universitet.

Han fortæller, at projektet har lært ham at fokusere mere på, hvordan man kan bruge billeder, når man læser med sit barn.

- Det har jeg aldrig haft fokus på før, og jeg er også overrasket over, hvor meget billederne kan betyde for at forstå teksten, siger Jesper Kaasgaard.

Hør hvad Milla synes om projektet i klippet i toppen af artiklen.

Gode råd, når du læser med dit barn

  • Dit barn bliver en god læser ved at læse meget. Det er derfor en stor hjælp for dit barn, hvis I læser 15 - 20 minutter hver dag.

  • Det er med til at udvikle dit barns sprog og læsning, hvis I taler sammen om det, I læser.

  • Ret ikke dit barn, hvis han eller hun læser forkert. Du skal kun rette barnet, hvis det ellers går udover barnets forståelse af det, han eller hun læser.

Kilde: Aarhus Kommune

Under artiklen kan du TV Avisens indslag om læse-projektet.

Facebook
Twitter