Sosu-elever: Vi skal kunne kommunikere

Mange sosu-elever i Københavns Kommune bliver undervist i dansk, så de bliver bedre til at læse og skrive. Det er nemlig en vigtig del af deres job.

  • Wen Chen og Fatima Elafifi er begge sosu-elever i Københavns Kommune.
  • Der er ikke så mange elever på holdet, så alle har mulighed for at sige noget i klassen.
  • Anne Helms gennemgår dagens opgaver.
  • Sosu-eleverne i klassen følger godt med i undervisningen.
  • Der er tid til, at eleverne sammen kan snakke om opgaverne og de nye ord, de lærer.
  • Lærer Anne Helms går rundt og hjælper eleverne med deres opgaver.
  • Materialerne er meget relevante og fyldt med faglige ord, som eleverne kan bruge i deres arbejde.
  • Wen og Fatima hjælper hinanden med opgaverne.
1 / 8

Det er tirsdag formiddag, og dansk-undervisningen er i fuld gang på VUC i København. En gruppe kvindelige sosu-elever er her for at blive bedre til at læse og skrive dansk.

De er i praktik på forskellige plejehjem i Københavns Kommune, men de mødes i skolen en dag hver anden uge, og det er de glade for.

- Det er rigtig god undervisning, og det er hyggeligt at mødes her. Vi er gode til at hjælpe hinanden i klassen, siger eleven Fatima Elafifi, som kommer fra Marokko.

De lærer nye ord, der kan bruges i hverdagen

I dag underviser dansklærer Anne Helms eleverne i sammensatte ord. Hun bruger ord i undervisningen, som er relevante for lige præcis sosu-eleverne.

- Det hedder et ’vende-lagen’. Er der nogle af jer, som kender sådan et? spørger Anne Helms ud i klassen.

Kvinderne begynder at snakke sammen, og nogle slår ordet op på Google, så de kan se, hvordan et vende-lagen ser ud.

- Nåh ja! Sådan et har jeg brugt, men jeg kendte ikke ordet, siger Fatima til en anden elev.

Vi skal kunne skrive så præcist som muligt

'Vende-lagen' er blot et af flere vigtige ord, som eleverne lærer denne tirsdag i skolen, og som de kan bruge i hverdagen.

- Vi lærer flere faglige ord og hverdags-sprog, som vi kan bruge i praktikken. Jeg kan mærke, at det hjælper mig, siger eleven Wen Chen, som kommer fra Kina.

- Når vi snakker om ordene, husker vi dem bedre, siger hun.

Vigtigt at kollegerne forstår det

Fatima fra Marokko forklarer, at det er vigtigt at kunne kommunikere, så kollegerne forstår det.

- Det kan for eksempel være, at vi observerer en borger, som ikke spiser eller drikker nok eller som hører meget dårligt. Så skal vi skrive det ned, så vores kolleger ved det, siger hun.

Wen nikker og tilføjer:

- Vi skal kunne give oplysninger til vores kolleger, så de forstår dem. Derfor er det vigtigt, at vi skriver så præcist som muligt.

Onsdag den 25. maj holder DR konference i Aalborg for at sætte fokus de mange danskere, som har svært ved at læse og forstå simple tekster.