BBC-chef går af efter skandale

Tv-værten Jimmy Savile fra BBC døde i 2011. Siden er det kommet frem, at han har misbrugt flere hundrede børn gennem mange år. Skandalen har rystet organisationen.

Tv-værten Jimmy Savile fra BBC døde i 2011. Siden er det kommet frem, at han har misbrugt flere hundrede børn gennem mange år. Skandalen har rystet organisationen. På billedet ses Jimmy Savile. (Foto: ADRIAN DENNIS © Scanpix)

Den øverste ledelse af den britiske public service-station BBC bliver kritiseret skarpt i en ny rapport.

Rapporten blev fremlagt i går. Den handler om skandalen om BBC og den afdøde tv-vært Jimmy Savile.

Kort tid efter rapporten blev offentliggjort, valgte nyheds-chefen for BBC, 63-årige Stephen Mitchell, at forlade stationen.

Pædofile overgreb i BBC's bygninger

Sagen begyndte i efteråret. Det kom her frem, at Jimmy Savile havde misbrugt flere hundrede børn gennem mange år.

Overgrebene var blandt andet foregået i BBC's bygninger.

Sagen var blandt andet medvirkende til, at BBC's generaldirektør trak sig tidligere på året.

Skabte kaos og forvirring

I den nye rapport bliver den øverste ledelse af BBC kritiseret for håndteringen af skandalen.

- BBC's ledelse var helt ude af stand til at håndtere sagen, da den kom frem for et par måneder siden. Omfanget af kaos og forvirring var endnu større, end det så ud til på det tidspunkt.

Det siger Nick Pollard. Han er manden bag rapporten.

Standsede et afslørende program

BBC's ledelse bliver blandt andet kritiseret for at have standset den videre research på en udsendelse, som stationens eget tv-program Newsnight var ved lave om Jimmy Savile.

Her havde programmets journalister interviewet flere af ofrene. Men programmet blev aldrig sendt.

Kort tid efter valgte BBC at sende en række programmer, der hyldede Jimmy Savile. Det skete ved juletid sidste år.

Nick Pollard sagde i dag, at den beslutning ikke blev truffet i ond tro. Men at beslutningen var en stor fejl.

Generaldirektøren har allerede trukket sig

De ansvarlige redaktører fra Newsnight er allerede blevet udskiftet.

Det skete, efter programmet fejlagtigt beskyldte en tidligere britisk politiker for pædofili.

Det var også efter den sag, at BBC's generaldirektør trak sig tilbage.

Journalister: BBC svigtede ofre

Meirion Jones er en af journalisterne på Newsnight. Hun siger:

- Sidste jul vidste redaktionen og BBC, at Jimmy Savile var pædofil. Vi vidste, at der havde været en politiundersøgelse, og at sagen blev taget alvorligt.

- Vi havde optagelser med troværdige ofre. Ofre, der var blevet misbrugt i BBC's bygninger.

Alligevel valgte BBC at standse en undersøgelse og sende hyldest-programmer i stedet, sagde hun.

Skandalen om Jimmy Savile:

  • Den nu afdøde Jimmy Savile er mistænkt for at have begået 199 forbrydelser. Deriblandt 31 påståede voldtægter.
  • Scotland Yard begyndte efterforskningen af Savile og hans pædofili i efteråret. 589 personer er kommet med informationer. 450 af dem handler om Savile og sexmisbrug.
  • Over 80 procent af ofrene var børn eller unge. 82 procent af dem, der siger, at de blev misbrugt, var piger.
  • Efterforskningen har ført til 12 nye politi-undersøgelser. Både af Savile selv og af BBC samt andre instanser.
  • Indtil nu er 10 personer blevet anholdt. Det er blandt andre den tidligere pædofili-dømte rockmusiker Gary Glitter og komikeren Freddie Starr.
  • BBC er blandt verdens mest respekterede medie-organisationer. Organisationen er blevet rystet i sin grundvold efter de mange afsløringer.
  • Tv-veteranen Savile var i en år-række programleder for de populære tv-shows 'Top of the Pops' og 'Jim'll Fix It'. Han døde sidste år som 84-årig.

 

Nyhedsbrev Ligetil

Få DR Ligetils letlæste nyheder på mail alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve