45 kroner for en bolle?! Vi går amok i flødeskumsbomber

Glem alt om den klassiske version. Når det er fastelavn, vil vi have luksusbagværk.

Mange husker nok den klassiske fastelavnsbolle af wienerbrødsdej med syltetøj i midten, der længe har været fast inventar på februar-kagebordet.

Utallige tøndeslagninger og opfindsomme udklædninger senere tyder det nu på, at den har fået sig en skarp konkurrent.

Mange danskere har kastet sin kærlighed over fastelavnsbollerne med flødeskum. Nogle steder kan de koste op til 45 kroner stykket. (Foto: Lagkagehuset © Lagkagehuset)

Danskerne er tilsyneladende blevet mere vilde med de luksuriøse fastelavnsboller med flødeskum og creme. Og flere bagerier beretter, at efterspørgslen på de syndige luksusfastelavnsboller stiger - selvom de kan koste op mod det dobbelte af de klassiske.

- Den gammeldags fastelavnsbolle, bestående af wienerbrød med syltetøj i midten, er på vej ud, siger presseansvarlig i Bager- og Konditormestre i Danmark, Anders Grabow.

- Flere vælger at gå luksusvejen ved enten at gå tilbage til det gamle håndværk med den lukkede gærdejsbolle med creme indeni og glasur på toppen eller ved at køre konditorelementet med flødeskum eller creme ind i kagerne, fortæller han.

Klavs van Hauen, som er ejer af Reinh van Hauen-bagerierne i København, bekræfter tendensen:

- Vi sælger flest med creme og dernæst hindbærskum – altså luksusudgaverne. Dem, der er helt fyldt op med creme. Det er dem, folk vil have, siger Klavs van Hauen.

Han fortæller desuden, at efterspørgslen på fastelavnsboller generelt er steget de seneste år hos kæden.

Bagerkæden Lagkagehuset, der har forretninger i hele Danmark, oplever også ekstra stor efterspørgsel på fastelavnsbollerne med flødeskum i år.

- Vi fik dem i sortimentet i januar, og gæsterne havde virkelig glædet sig. De første to weekender nåede fastelavnsbollerne slet ikke på hylderne i mange butikker, så der måtte vi servere dem direkte fra bagepladerne til vores forventningsfulde gæster, siger Simone Møller, der er marketingchef i Lagkagehuset.

Hos kæden fornemmer de dog ikke, at valget står mellem luksus eller ej, men snarere om præferencer, når folk skal vælge deres fastelavnsbolle.

Danskernes forbrug af fastelavnsboller. Kilde: Coop, februar 2020 (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix)

- Der er nærmest en religiøs tilgang til, hvad man synes er en ’rigtig’ fastelavnsbolle, fortæller Simone Møller.

Det tyder på, at danskerne går all in, når det gælder selvforkælelse og luksus op til en højtid som fastelavn. Ifølge livsstilsekspert Christine Feldthaus kan der være noget om snakken:

- Hvis man skal have hvid hvede, så skal det den ondelyneme være på den højeste klinge, man kan få det i. Så man kan sige: 'Se, hvor jeg forkæler min familie her søndag morgen med det her lækre brød'. Altså det er jo en stimulans af vores selvopfattelse og egen-branding, har Christine Feldthaus tidligere udtalt sig til dr.dk.

Hos Salling Group, der blandt andet ejer Føtex og Bilka, oplever de en kundegruppe, der fortsat holder fast i den klassiske fastelavnsbolle:

- Vi har et udvalg, der er gået igen gennem flere år – ganske enkelt af den årsag, at vores kunder går ganske traditionelt til værks, når de køber fastelavnsboller, fortæller kommunikationskonsulent ved Salling Group, Jacob Krogsgaard.

Der behøver altså ikke være grund til stor bekymring, hvis man sværger til de traditionelle fastelavnsboller i wienerbrødsversionen. Anders Grabow fra bager- og konditormestrenes brancheorganisation er enig:

- Der vil altid være et obskurt bageri et sted i landet, som laver dem skidegodt, siger han og uddyber:

- Der er også mange bagerier, der laver dem på bestilling til for eksempel slå katten af tønden-arrangementer, for det er svært at stå med en flødeskumsbolle til tøndeslagningen, fortæller Anders Grabow.

Hvis du selv vil prøve fastelavnsbollekunsten af derhjemme, har vi her samlet en række lækre opskrifter.