Casper og Jan har opfundet redning til kriseramte forretninger: 'Det har rørt mig meget'

De frygtede for butikkernes overlevelse under coronakrisen. På 48 timer fandt de en løsning.

(Foto: DR Grafik: Oliver Seppo)

I en tid hvor supermarkederne oplever øget salg, fordi vi danskere opholder os meget mere i hjemmet, skal specialbutikker som fiskehandlere, vinforretninger og kaffebutikker kæmpe for at overleve.

- Det påvirker os alle sammen på pengepungen, siger Tommy Raabo Fischer, ejer af fiskebutikken Hav i Torvehallerne i København.

Michele Sparre, der er indehaver af kaffe- og tebutikken Kaffekrukken i Køge, stemmer i:

- Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi har købt stort ind til

påske
. Så vi havde en masse varer, hvor vi blev nødt til at tænke nyt for at få afsat dem her i krisen.

Men det kan være noget af en udfordring at tænke i nye baner, når man i forvejen er under pres.

Vi elsker vores by

Da coronakrisen for alvor brød ud med nedlukningen af Danmark, besluttede makkerparret Casper Husted og Jan Mejlkjær sig hurtigt for at hjælpe de lokale butikker i Køge, hvor deres fælles virksomhed holder til. De har nemlig stor erfaring indenfor markedsføring og hjemmesideløsninger.

- Vi så det som meget nærliggende at kigge i den retning, da coronakrisen kom. Der er mange butikker, der ikke har haft noget online tidligere, og nu var der virkelig behov for en hjælpende hånd, fortæller makkerparret.

I samarbejde med foreningen Køge Handel fik de på 48 timer lanceret den første hjemmeside i initiativet ’Vi elsker vores by’, der samler tilbud fra byens detail- og specialforretninger på én webshop, som kan blive leveret til alle dem, der ikke længere kommer fysisk ind i butikkerne.

Vielskerkøge.dk har været i luften siden den 19. marts, og det har allerede skabt positive resultater for byens butikker.

- Allerede efter tre-fire dage begyndte flere af butikkerne at generere overskud og kunne igen få det til at hænge sammen økonomisk, fortæller Casper Husted og Jan Mejlkjær.

Michele Sparre fra Kaffekrukken, der har haft sine tilbud online på vielskerkøge.dk fra første dag, fortæller, at hun ”er lykkelig for, at vielskerkøge.dk kom på benene, for det har virkelig betalt sig”.

Ifølge hende er kundernes respons det allervigtigste:

- Rigtig mange kunder fortæller, hvor meget de gerne vil støtte op lokalt om de forskellige butikker, så vi alle er der igen på den anden side. Hele det initiativ, der ligger bagved, og hele den

opbakning
fra vores kunder og byens borgere, det har virkeligt rørt mig meget, siger hun.

Hele landet går online

Vielskervoresby.dk er langt fra det eneste initiativ, der ser dagens lys i denne tid. Rundt omkring i landet vrimler det med lignende

initiativer
, hvor butikker, handelsforeninger og ildsjæle går sammen om at skabe nye online aktiviteter for at hjælpe butikkerne.

I Odder i Østjylland har et lokalt kommunikationsbureau skabt konceptet Odder hjælper Odder, hvor borgere via en fælles hjemmeside kan købe gavekort for at støtte byens butikker under krisen.

I det sønderjyske gøres der også en indsats for at hjælpe de hårdt ramte butikker. Haderslevs erhvervsråd har blandt andet lanceret siden Haderslevhandler.nu, hvor byens beboere kan få information om, hvor og hvordan de kan handle, og hvilke butikker der tilbyder online shopping.

På den

landsdækkende
platform lokally.dk kan butikker blive tilføjet til den by, de befinder sig i, så borgere kan få et overblik over, hvad der holder åbent i deres lokalområde.

Der er ikke mange mennesker at spore i gaderne landet over. Men indkøbene hos specialbutikkerne fortsætter online. (Foto: Ida Maria Hiitola Pedersen © dr)

Hos Torvehallerne i København, der er Danmarks største madmarked med et væld af selvstændige, små stader, søger man også online. Torvehalsdirektør Lotte Eiskjær Andersen fortæller, at de også arbejder på en masse løsninger på krisen:

- Vi har samlet stadernes mange gode

initiativer
på vores hjemmeside, der fungerer som en fælles online platform. Her kan man få et overblik over de mange gode løsninger, staderne tilbyder. Fællesskabet blomstrer virkelig hos os, siger hun.

Det bugner med online løsninger og digital hjælp til specialbutikkerne over hele landet. Men batter det overhovedet noget? Det har vi spurgt ekspert i detailhandel Bruno Christensen om.

En branche i krise

Selvom optimismen fortsat lever hos specialforretningerne, så er

branchen
generelt hårdt udfordret af krisen, fortæller han.

- Specialbutikkerne lider under det på den måde, at langt de fleste indkøb foretages i butikker, der har alle de produkter, man skal bruge. Så specialbutikkerne får ikke de kunder ind, de plejer, fordi folk ikke vil ind og handle for mange steder.

Bruno Christensen medgiver, at webshops kan være positive, fordi det nu og her løser et problem for mange

forbrugere
og samtidig tilbyder specialbutikkerne at få en
indkomst
, de ellers ikke havde fået. Men når hverdagen efter coronakrisen igen rammer, vurderer Bruno Christensen ikke, at krisen på nogen måder vil have været gavnlig.

- Der bliver tænkt mange nye tanker lige nu, men de udspringer alle af en krisesituation, som ingen ønsker at befinde sig i. Så den form for

innovation
er jeg ikke sikker på holder i en situation, hvor vi ikke har den frygt, vi har lige nu, forklarer han.

- Når det bliver hverdag igen, vil de kunder, der nu prøver at handle nye steder online, finde tilbage i deres gamle handlemønstre, som de havde før krisen, siger Bruno Christensen.

Facebook
Twitter