Danskerne drikker bitter drink som aldrig før - men den er snart på vej ud

Instagram-ekspert mener, at Aperol snart går af mode igen.

Der er rigtig mange danskere, som har drukket Aperol i løbet af sommeren. (Foto: Illustration: Oliver Seppo)

Den er orange, den er bittersød, og den er en af danskernes favoritdrinks.

Ja, du gættede rigtigt. Det handler om drinken Aperol Spritz, som er lavet på den italienske likør Aperol.

Ifølge tal fra Coop er danskerne nemlig igen i år gået Aperol-amok.

- Det er tydeligt, at den blevet en af danskernes helt store favoritdrinks, siger analysechef Lars Aarup fra Coop.

I 2018 blev der drukket dobbelt så meget Aperol som i 2017, og igen i år er salget røget i vejret hen over sommeren. Hvor mange flasker der helt præcist er solgt, må Coop dog ikke oplyse, lyder det fra analysechef Lars Aarup.

Oser af sommer og luksus

I Italien har den genkendelige drink i mange år været en lige så stor aperitif-selvfølge, som bobler har været det i Danmark, for Aperolen kom faktisk på markedet allerede tilbage i 1919. Det var dog først i 2013, at den iøjnefaldende drink Aperol Spritz begyndte at dukke op på de danske barer og på enkelte influenceres Instagram-profiler.

Når en bestemt drink som Aperol Spritz kan få så meget vind i sejlene, skyldes det selvfølgelig, at mange synes om smagen, men drinkens udseende er også helt afgørende.

Det forklarer Nathalie C. Larsen, som er social medie-strateg og digital chef hos bureauet Lead Agency.

- Der er ingen tvivl om, at Aperol Spritz er blevet så populær, fordi den har den her orange blikfangsfarve, som gør den så genkendelig. Det betyder, at den er blevet en drink, som man meget nemt kan forholde sig til, og som man nemt kan skabe en samtale om, siger Nathalie C. Larsen.

Der er store geografiske forskelle på, hvor meget Aperol butikkerne sælger. I København og langs kysten nordpå bliver der lagt markant flere flasker i indkøbskurven, mens Århus og området omkring Skagen også er godt med. På Samsø, Fanø, Læsø og Bornholm ligger salget også markant højere end i resten af landet. (Kilde: Coop) (Foto: Illustration: Oliver Seppo)

Samtidig mener Nathalie C. Larsen, at den italienske alkoholproducent Campari, som står bag Aperol, har formået at markedsføre sommerlikøren som noget eksklusivt, de fleste mennesker gerne vil associeres med.

- Aperolen er for mange lig med sommer og luksus, og når den så ser så flot ud, så bliver den bare rigtig attraktiv for os at dele på Instagram, og så er man altså kommet langt som producent, siger Nathalie Larsen og tilføjer hun har veninder, der gerne vil stå og fotograferes med den smukke drink i hånden på trods af, at de finder smagen lidt for bitter.

Snart på vej ud

At Instagram kan være med til at booste brands og visse typer madvarer, er et velkendt fænomen. I lang tid har ingredienser som avokadoer, blåbær og chiafrø været faste indslag på de populære madbloggeres profiler.

Nathalie C. Larsen kalder disse råvarer for 'instagrammable foods'. Men når trender på Instagram, så betyder det i høj grad også, at det går af mode igen, forklarer hun.

- De folk, der lever af at være på forkant og med på de nye tendenser, vil jo altid have et behov for at finde nye trends, og allerede nu ser vi, at Aperol Spritz ikke er så attraktivt længere blandt de såkaldte firstmovers, siger Nathalie C. Larsen og tilføjer:

- Bare det, at min far og mor fra Rødovre er begyndt at drikke den, er et tegn på, at den er på vej ud.

Fransk drik kan blive det nye

Hvad næste års sommerdrink bliver, er svært at sige, men Nathalie C. Larsen mener, det nemt kan blive en drink, som står for det samme som Aperol.

- Vi har jo allerede i år set den franske aperitif Lillet komme på markedet. Ligesom Aperol spiller den også på det eksklusive, feminine og sommerlige, så man kan sagtens forestille sig, at der kommer mere af den slags.

Hun bakkes op af spiritusrådgiver Magnus Valdemar Sejer Borchersen fra Juuls Vinhandel på Frederiksberg.

- Ligesom Aperol Spritz er Lillet også en af de her hurtige drinks, som er nemme at mixe, og det er helt sikkert noget, folk bliver ved med at efterspørge. Vi ser også, at Vermouth rykker ret godt, og så er der jo den klassiske gin og tonic, som bare bliver ved med at hitte, fordi der i disse år kommer så mange nye typer gin, der tilfører nye smage til drinken, siger han.

Får du lyst til at mikse dine egne drinks? Her får du to nemme opskrifter på lækre sommer-cocktails:

Facebook
Twitter