Det er nemmere end du tror: Lav en madplan - og gå mindre i supermarkedet

Du sparer både unødvendige ture i supermarkedet og en masse penge.

(Foto: Xavier Crook © Unsplash)

Lige for tiden er intet, som det plejer at være. Heller ikke turene i supermarkedet.

Efter statsministeren lukkede landet og opfordrede alle til at blive hjemme så vidt muligt, er vores handlemønstre nemlig også blevet sat på en prøve.

- Vi er normalt meget forkælede og behovsorienterede i vores måde at spise på, hvor vi altid bare lige kan smutte ned og købe det, vi har lyst til. Men det kan vi ikke lige nu, fortæller kok og kogebogsforfatter, Louisa Lorang.

Selvom supermarkederne holder åbent, og vi fortsat kan handle, som vi plejer, så kan det være smart at planlægge sine indkøb lidt mere struktureret for at undgå kontakt med for mange mennesker i denne periode.

Derfor kan det være en god idé at lave en madplan. Den kan ikke bare spare dig for mange ture i Netto, men faktisk også penge på kontoen, fordi du samtidig undgår en masse impulskøb i køledisken. Men det er sværere end som så.

Dr.dk/mad har spurgt Louisa Lorang til råds om, hvordan man laver en god madplan og skærer ned på turene i supermarkedet.

Planlæg hjemmefra

Hendes første råd starter hjemme i dit eget køkken:

- Man skal betragte de varer, man har i køleskabet og køkkenskabene, og så lave madplanen ud fra det, siger hun.

Og så skal man kigge tilbage i tiden og tænke på, hvad der har virket for generationerne før os, hvor der ofte var flere børn og måske færre penge mellem hænderne hos mange familier.

- Man skal tænke som sin bedstemor. Det vil sige, at man skal udnytte alle varer, og man skal bruge dem i den rigtige rækkefølge. Sådan nogle lette grøntsager som agurk og spinat skal man huske at spise i løbet af de første dage, mens de lidt grovere grøntsager som kartofler og kål sagtens kan tåle at ligge en uge på altanen eller køkkenbordet, hvis der ikke er plads i køleskabet. Nogle grøntsager kan også sagtens være rigtig fine fra frost, siger Louisa Lorang.

Men hvordan husker jeg det hele?

Et godt tip er at have et sted, man kan skrive mangler og ønsker til indkøb ned i løbet af ugen. Louisa Lorang fortæller, at der hjemme hos hende hænger en seddel på køleskabet, hvor familien kan skrive ideer til næste uges indkøb.

- Så undgår vi at glemme for mange ting, når vi står i supermarkedet, forklarer hun.

Det kan desuden være en god idé at bygge din madplan op efter et skelet, så du for eksempel har planlagt en fiskedag, en dag med kylling, et par vegetardage, en pastadag og en dag til rester eller take away, alt efter hvad der passer dig.

- Jeg bruger restedagen som et gennemgående tema i alt madlavning. For mig er det en kæmpe gevinst, at der er mere dagen efter. Uanset om man synes, det er sjovt at lave mad eller ej, så kan de fleste jo godt lide at spise det. Det kan være en fordel at lave en stor portion af noget den ene dag, for eksempel chili con carne, som så kan puttes i tacos eller chimichangas den næste dag. Så er man glad i to dage, siger Louisa Lorang.

Louisa Lorang fortæller, at det altid er godt at have basisvarer som kartofler og ris på lager derhjemme. Det kan man altid lave noget af, hvis man er løbet tør for noget af det, der ikke kan holde sig.

Lad holdbarheden bestemme rækkefølgen

Når du står i supermarkedet, så er der især én ting, der er særligt vigtig, ifølge Louisa Lorang:

- Kig på holdbarhedsdatoerne.

- Letfordærvelige varer som fisk skal man spise i starten eller eventuelt købe fisk på frost, som tit kan være rigtig fint. Dernæst kommer hakkekød, som umiddelbart holder sig kortere tid end hele kødstykker. De hele kødstykker kan du for eksempel lave en lækker slow food-ret af i slutningen af ugen, forklarer hun.

Slow food og sund fornuft

Lige netop slow food er noget, der ligger Louisa Lorang meget på sinde i denne tid. Hun vil gerne slå et slag for simremaden, nu når mange af os alligevel bruger så meget tid i hjemmet:

- Hvis man sætter en ret over om formiddagen, så breder duften sig i løbet af dagen, og man kan glæde sig til et festmåltid om aftenen. Hvis du har en gryde, der kan gå i ovnen, så kan den sagtens stå der hele dagen ved 90 grader. Så kan man toppe med frisk grønt, når der skal serveres, siger hun.

Louisas sidste råd går ud på at have hovedet med og holde øje med dine varer.

- Husk fornuften. Hvis tomaterne er ved at blive bløde, så lav dem til en suppe, salsa eller andet. Spis dem til frokosten eller byt rundt på to dage i madplanen, så alt bliver udnyttet, opfordrer Louisa Lorang.

DR Mad har herunder samlet et bud på en madplan til 7 dage:

1

Paneret fisk med asiatisk salat

Med sprød fisk og spicy salat er du garanteret en sund og frisk start på din madplansuge. Hvis du ikke kan lide eller finde torsk, så kan du nemt bruge enhver anden slags hvid fisk.

2

Chili con carne

Chili con carne er varmt, krydret og hjemligt og kan varieres i styrke, lige som du kan lide det. Og så passer den sig selv i gryden det meste af tiden, så du har god tid til at forberede tilbehør - for eksempel ris, pandebrød eller tortillachips.

3

Kylling og rodfrugter i ovn

Alt i ét fad. Ind i ovnen med kylling og rodfrugter, og så er det bare at vente på at lade duften sprede sig, inden der er serveret. Kan også laves med enkelte kyllingebryster eller -lår, men så skal ovntiden reduceres efter anvisningen på pakken, så kyllingen ikke bliver tør.

4

Madpandekager med fyld

Brug resterne fra chili con carnen og den helstegte kylling til at lave de lækreste wraps med valgfrit fyld - rodfrugterne fra dagen før, den asiatiske salat fra fiskedagen eller de tomater, der trænger til at blive brugt.

5

Vegetarisk curry

Tag en smuttur til Indien med denne fantastisk smagfulde - og klimavenlige - karryret. Den kan serveres med ris eller naan-brød.

6

Citronpasta

En af verdens nemmeste pastaretter, som samtidig smager helt vidunderligt. Råvarerne kan holde sig forholdsvist længe, så den er en sikker vinder altid at have i baghånden.

7

Restedag

Åbn køleskabet: Hvad er der tilbage fra ugen, der er gået?

Hvis du har grøntsagsrester og æg, så går du aldrig helt galt i byen med en omelet til aftensmad eller frokost.