Er du også en snob? Nu vil supermarkederne have dig til at købe de grimme varer

Hvert år bliver tusindvis ton grøntsager smidt ud, selvom de ingenting fejler.

Vi ved det egentlig godt. Grimme grøntsager fejler ingenting. Alligevel fravælger vi konsekvent de atypiske grøntsager, og det er der en helt særlig grund til. (Foto: (Grafik) Anne Vestergaard Olsen)

En agurk er aflang. Kartofler er runde. Gulerødder er lige. Det er i hvert fald det billede, som de fleste af os har.

Men sådan hænger det ikke helt sammen i naturens verden.

Uden for supermarkedet kan gulerødder, kartofler og agurker sagtens have flere arme og fingre, og det er en skæbne, de må lide under.

Vi forbrugere har nemlig en tendens til at fravælge de grimme grøntsager, og det får supermarkederne til at takke nej til dem.

Derfor må producenter landet over kassere de grimme grøntsager til trods for, at de ingenting fejler. Tal fra Nordisk Ministerråd viser, at der hvert år kasseres 66.000 ton spiselige grøntsager.

- Vi høster hver dag, og ved aldrig, hvad vi hiver op af jorden, siger Lone Kondrup Jensen.

Men det vil en af Danmarks største rodfrugtproducenter, DanRoots, og supermarkedskæden Rema 1000 lave om på:

- Vi har et stort ansvar. Det er vigtigt at vise forbrugeren, at en skæv gulerod ikke smager dårligere end en almindelig gulerod, siger kommunikationschef i Rema 1000, Jonas Schrøder.

Nu kan du købe "andenklasses gulerødder"

I samarbejde med organisationen Stop Spild Af Mad vil Rema 1000 begynde at sælge "andenklasses gulerødder". Gulerødderne vil se lidt anderledes ud, end dem vi plejer at købe, men smagen er den samme.

DanRoots og Rema 1000 håber, at initiativet vil sætte gang i tankerne hos forbrugerne.

- Nogen kunder kunne aldrig finde på at købe de skæve grøntsager, og andre er åbne for det, siger Rema 1000's kommunikationschef Jonas Schrøder.

Ifølge Jonas Schrøder har supermarkederne en stor del af ansvaret for at gøre forbrugeren opmærksom på de skæve grøntsager. Hvis ikke vi præsenteres for dem, har vi ingen mulighed for at blive vant til dem.

Hos Coop kender man udmærket til forbrugernes skræk for de ukurante grøntsager, men efter et forsøg på netop at introducere de atypiske gulerødder til kunderne gav man op.

Konklusionen var, at forbrugerne foretrak "førsteklasses gulerødderne" og Coop tabte for meget på initiativet, fortæller CSR-chef, Signe Frese, som understreger, at hun glæder sig til at følge Rema 1000's initiativ.

Vi skal ændre vores mindset

Men hvorfor afskyr vi de grimme grøntsager?

En forklaring er, at grøntsager kan virke mere uoverskuelige at gå til, fordi de kan være bøvlede at skrælle.

Samtidig har vi mennesker en grundlæggende forestilling om, at de pæne grøntsager er bedre, fortæller ekspert i forbrugerpsykologi, Florian Kock.

- Vi tror, at de pæne grøntsager er bedre på kvalitet og smag. Det mindset skal vi som forbrugere ændre på, hvis vi skal vænne os til de grimme grøntsager, siger han.

Men det er lettere sagt end gjort. Evolutionært set er vi nemlig programmerede til at synes, de pæne grøntsager er mere attraktive.

- Det ligger instinktivt i os, at indtagelse af dårlig mad ikke er godt for os. Derfor vil rådden mad, mad med mærkelige farver eller atypisk udseende få vores alarmklokker til at ringe. I forhold til den logik, vil vi altid foretrække mad, som ser flottere ud, siger Florian Kock.

Pas på med prisnedsættelser

Florian Kock mener, at man sagtens kan sætte priserne ned på datovarer, men når det gælder om at sælge grimme grøntsager, er det vigtigt, at supermarkederne ikke sætter grøntsagerne i et dårligt lys. Det skal nemlig være tydeligt for forbrugerne, at de grimme grøntsager ikke fejler noget.

- Den rigtige forandring skal ske i forbrugerens bevidsthed. Forbrugerne skal lære, at man ikke kan vurdere grøntsager på deres udseende. I virkeligheden kan vanen med at tilvælge de pæne grøntsager være til store ulempe for os, siger Florian Kock og uddyber:

- Tænk på en økologisk aubergine. I mange tilfælde vil den se anderledes ud end en konventionelt dyrket aubergine, selvom kvaliteten i den økologiske vil være højere.

Facebook
Twitter