Gør januars kalorieregnskab op: Disse kager må du spise

Har du droppet alkohol, eller er du begyndt til spinning? Så har du fortjent lidt ekstra kalorier.

Har du fortjent kajkager og flødeboller efter en sund januar? (©dr)

Har du også haft en plan om at begynde 2018 med mere motion og sundere kost?

Nu kan du gøre regnskab efter første måned med dit nytårsfortsæt. Måske har du 'optjent' lidt kalorier i regnskabet, der kan bruges på kage?

Hvad er en kalorie?

Én kalorie er den energi der kræves til opvarmning af 1 gram vand 1 grad celsius fra 14,5 °C til 15,5 °C.

Det er en udbredt måde at beregne energiindholdet i forskellige fødevarer. Her bruger man dog forkortelsen kcal, der står for kilokalorier, der er 1000 kalorier.

Kalorierne i regnskabet er lavet ud fra gennemsnitsberegninger, da det varierer fra person til person, hvor mange kalorier du forbrænder ved forskellige aktiviteter.

Det må du spise, hvis du har droppet alkohol:

Ifølge Danmarks Statistik drak danskerne i gennemsnit 10 genstande om ugen i 2016. Hvis du har droppet alkohol i januar har du altså "sparet" kalorierne fra cirka 45 genstande.

Et glas rødvin indeholder cirka 105 kcal, og en øl koster omkring 120 kcal i regnestykket. Vi sætter gennemsnittet til 110 kcal per genstand.

En januar uden alkohol: 4950 kcal.

Hvis regnestykket skal gå i nul, har du altså mulighed for at spise: 33 pandekager.

DR MadKlassiske pandekager 50 min. 4 pers.
timeperson

Det må du spise, hvis du går 10.000 skridt om dagen

Hvis du har sat dig som mål, at du mindst skal gå 10.000 skridt om dagen, så tæller det positivt i kalorieregnskabet. Man forbrænder cirka 100 kcal per 2.000 skridt i rask tempo.

Hvis du har gået 10.000 ekstra skridt om dagen i hele januar, har du forbrændt: 15500 kcal.

Det betyder en fribillet til et sønderjysk kagebord!

Du har mulighed for at spise:

  • 12 flødeboller
  • ½ kilo brownies
  • Et kilo drømmekage
  • Fem chokoladeboller
  • Tre kajkager
  • Seks kanelsnegle
  • 300 gram mazarintærte
  • Et kilo romkugler

Du kan også gøre det nemt for dig selv og blot spise halvanden sportskage fra konditoriet La Glace.

timeperson

Det må du spise, hvis du er begyndt at løbe eller gå til spinning

Hvis du er begyndt at løbe to gange om ugen eller gå til spinning to gange om ugen, har du forbrændt en masse kalorier.

30 minutter løb forbrænder cirka 350 kcal for en person på 70 kilo, og 60 minutters spinning forbrænder omkring 660 kcal for samme person.

Hvis du har løbet to gange om ugen siden 1. januar, har du forbrændt: 3150 kcal.

Er du begyndt til spinning, og har du været afsted to gange om ugen, har du forbrændt det dobbelte, altså: 6300 kcal.

For løberne giver det plads til: En halv drømmekage.

De der er begyndt til spinning kan tage en hel! God appetit.

DR MadDrømmekage 1 time 10 pers.
timeperson

Kilder: eatthismuch.com, gratiskalorietabel.dk, myfitnesspal.com, puregreenshop.dk og aktivtraening.dk.

Del: