Insta-venlige donuts hitter: Donutcaféer skyder op over hele landet

Har du styr på den populære kage? Test din viden her.

Du kender den med garanti. Den lille runde kage med et hul i midten.

På det sidste er der dog en ny variant af donuten, der er blevet mere og mere populær. Især på Instagram.

Den nærmest overpyntede donut med hele chokoladebarer og andet slik på toppen ses mere og mere og bliver delt flittigt.

For nylig åbnede en ny butik i Vejle, nemlig Café Donuts, der specialiserer sig i de Instagram-venlige kager.

Stifter og ejer af Café Donuts Thivyakumar Chandrakumar åbnede i april den første Café Donuts i Odense og har siden da åbnet i Esbjerg og nu Vejle. Han fik idéen til at åbne en donutbutik på en udlandsrejse, hvorefter han udnyttede den donut-hype, han mente var til stede i Danmark.

Thivyakumar Chandrakumar fik ideen til en donutcafe efter en tur til Amsterdam. 'Der var lidt en donut-hype i Danmark, og så startede jeg en butik i Odense,' siger han. I dag har han tre donutcafeer. (Foto: (privatfoto) © (c) privatfoto)

Lige præcis donuthypen, som Thivyakumar Chandrakumar snakker om, skal vi til Aarhus for at finde ophavsmanden til. I hvert fald ifølge ham selv.

Türker Alici åbnede sammen med sine partnere butikken Bronuts tilbage i august 2019 og har efterfølgende åbnet én butik mere i Aarhus og én i København.

Også Türker Alici fik idéen uden for de danske grænser.

- Min ene partner og jeg har altid haft en passion for donuts. Vi har lavet nogle film, hvor vi har spist donuts. Den respons, vi har fået, har tit været: 'Hvor har i købt det der?', og så tog vi det med til Danmark, siger han.

Nøglen til succes findes på Instagram

Netop sociale medier er vejen til en succesfuld donutbutik.

Mette Willert er socialmedia-rådgiver, og hun fortæller, at især sociale medier som Instagram er oplagte at benytte sig af, når man sælger donuts.

- Donuts er meget fotogene. Du kan ikke tage et dårligt billede af en donut. De er bare ekstremt fotovenlige. Der er masser af farver på, og man får lyst til donuts af at se billederne. I dag handler det i høj grad om, hvad du ser med dine øjne. Magien ligger i hullet, siger hun.

Türker Alici er også med på, at Instagram er nøglen til succes. Han har over 160.000 følgere på sin Instagram-profil. Selv før den første Bronuts-butik slog dørene op, har han vist sine donuts frem på sin profil.

- Det spiller 100 procent en rolle, at vores donuts er insta-venlige at se på. Vi har fra starten valgt at have fokus på to ting: Instagram og Youtube. Det har givet pote, siger Türker Alici.

Thivyakumar Chandrakumar så også tendensen, inden han åbnede sin butik. Café Donuts har i dag mere end 3.500 følgere på deres Instagram-profil.

Donuts bliver pyntet på Café Donuts i Vejle, der åbnede i starten af juli. Café Donuts i Vejle er blot endnu en i rækken af donutsbutikker, der åbner over hele landet. (Foto: Miriam Leegaard Jacobsen © (c) DR)

- Alle steder snakkede folk donuts, donuts og donuts. Lige nu er vores fokus kun på donuts, siger han.

Mette Willert oplever også, at donuts er over det hele. Hun fortæller, at markedet for donuts er fuldstændig eksploderet over det sidste års tid.

Hun er sikker på, at Bronuts' succes til dels kan tilskrives Türker Alicis Instagram-profil. Han henvender sig nemlig til folk, der i høj grad bruger sociale medier, og altså dem, der skaber gratis reklame, når de lægger billeder af donuts op.

Donuts spurter frem

Mette Willert fortæller, at der hele tiden kommer nye foodtrends. For få år siden var det cupcakes og macarons, folk var vilde efter at købe og tage billeder af, og nu er det så donuts.

Hun tror, at branchen lige nu er mærket af popularitet, men hun vil samtidig ikke karakterisere trenden som en døgnflue. De største butikker vil overleve, men der vil også komme en ny trend, der skubber donuts af tronen.

- Vi kommer meget hurtigt med på bølgen her i Danmark. For 20 år siden bevægede trends sig meget langsommere. Over sociale medier går det vildt stærkt, siger Mette Willert.

Du kender nok smagen. Men kender du donuttens historie? Test dig selv her:

Türker Alici vil ikke lægge skjul på, at Bronuts er i vækst, og at drømmene er store.

- Vores mål er, at når turister kommer til Danmark, så ved de, hvad Den Lille Havfrue og Bronuts er. Sådan at de bliver nødt til at lægge et besøg forbi Bronuts, siger han.

Thivyakumar Chandrakumar regner også med, at Vejle kun er begyndelsen på en større kæde af donutbutikker med navnet Café Donut - og at han er klar til at udkonkurrere andre, som for eksempel Bronuts.

- Vi er klar til donutkrig, siger Thivyakumar Chandrakumar.

Türker Alici og hans partner har også en plan klar til at vinde det nært forestående slag om donuts.

- Når vi har fast grundlag i Danmark, så er planen udlandet. Vi har allerede købt patent på navnet i Norden og i Tyskland, så vi er klar, når tiden kommer. Lige nu har vi planer ét år frem, og inden juli 2021 har vi åbnet 10 nye butikker, så vi har 13 i alt.

FacebookTwitter