Instagram dikterer dansk cafés indretning: 'Det har kickstartet vores forretning'

Hvilke konsekvenser har jagten på det perfekte madbillede haft for vores madoplevelse?

(© Grafik: Charlotte Revsbech)

- Vent med at spise! Jeg tager lige et billede.

Har du nogensinde oplevet at blive blevet beordret til at vente med at tage den første bid, fordi en i selskabet skulle tage et billede af maden først?

Ellers har du måske set det ske for andre, når du har spist på restaurant. Madbilleder er nemlig en tendens, som er blevet en stor del af vores måde at spise på.

Sådan var det ikke for bare ti år siden, og det er der en grund til: Instagram.

411 millioner madbilleder

Instagram har fra begyndelsen været et medie, hvor folk har delt madbilleder. Derfor er det heller ikke så underligt, at der nu findes cirka 411.000.000 opslag, som har hashtagget #food.

Instagram blev starten på en ny virkelighed, og for nogen ændrede det også virkeligheden.

Det er Benjamin Geisler-Helsted et eksempel på. For ham blev Instagram afgørende for åbningen af hans café, Mad og Kaffe, på Vesterbro tilbage i 2015.

- Instagram kickstartede vores første cafe. Det gik rigtig stærkt, fordi alle postede billeder og havde set os på Instagram. Derfor betød det fra starten enormt meget, at maden blev præsenteret 'insta-venligt', siger den 27-årige restauratør, hvis café siden er vokset til en kæde.

En kendt og nem vej til gode madfotos er at fotografere maden oppe fra. Benjamin Geisler-Helsted oplever derfor også ofte, at gæster stiller sig op på stolen for at få det helt rigtige billede.Selv synes at han 'det ser lidt fjollet ud'. (Foto: Collage og grafik: Charlotte Revsbech - billeder fra Pexels og Unsplash)

Når man taler om 'insta-venlig' mad, så er flere ting man skal tage højde for som café- eller restaurantejer, fortæller Benjamin Geisler-Helsted.

- Farver er helt sikkert det største trick, som bruges i den her verden - jo flere farver, jo flere billeder tager folk. Derudover betyder indretning og belysning en del for det gode billede, så det er der også taget højde for hos os, forklarer han.

Men Instagram har ikke kun været et middel til at skabe hype. Mange kunder bruger også mediet som et alternativt menukort, fortæller Benjamin Geisler-Helsted:

- Typisk vælger vores gæster deres menu på baggrund af Instagram. Så sidder de og kigger på vores Instagram-profil for at se hvilket mad, de skal vælge. Vi har ikke billeder i vores menukort, derfor er det vigtigt, at billederne på Instagram stemmer overens med det, som gæsterne bliver serveret for på caféerne.

'Kameraet spiser først'.

At Benjamin Geisler-Helsted oplever, at hans café blev 'kickstartet af Instagram', er ikke så underligt, forklarer Mette Willert, som er rådgiver i sociale medier.

- Undersøgelser har vist, at særligt den yngre målgruppe netop vælger at besøge en restaurant på baggrund af billeder, de har set på Instagram, fordi de gerne vil vise omverdenen, at de kommer de rigtige steder.

Instagram har ikke alene ændret restauranternes muligheder for markedsføring.

Det sociale medie har også ændret vores måde at gå ud at spise på, fordi det i dag er blevet almindeligt, at 'kameraet spiser først'.

- Man lægger mere vægt på billeder af maden i stedet for at interagere med de mennesker, man sidder i selskab med, fortæller Mette Willert.

I dag er Instagram med til at skape hype omkring bestemte madretter og råvarer. Avokado og æg er et eksempel herpå. Du kan for eksempel downloade et såkaldt 'avokadofilter', så du kan dekorere din selfie med en baggrund af avokadoer. (Foto: Collage og grafik: Charlotte Revsbech - billeder fra Pexels og Unsplash)

- Samtidig er det ikke ualmindeligt at både amatører og madbloggere med en stor følgerskare kan bruge så meget tid på at tage billeder, at den er blevet kold, når den skal indtages.

Mette Willert beskriver denne tendens som en 'kultlignende kultur', som Instagram har skabt.

Men er smagen så bare ligegyldig?

- Der er ingen tvivl om, at det er det visuelle, der tæller mest, når det handler om Insta-potentiale. Smagen er sekundær.

Men hvis en restaurant eller en café skal kunne overleve på den lange bane, så skal smagsoplevelsen følge med, fortæller hun.

- Grundproduktet, altså maden, skal også være i orden, for ellers ender det med at blive en døgnflue. Og det sætter store krav til restauranterne, fordi de skal leve op til forbrugernes høje forventninger både i forhold til smag og perfekt udseende.

Forbudte telefoner

Selvom mobilen kan distrahere os fra vores restaurantoplevelser, og selvom det kan se nok så fjollet ud, når en mad-fotosession finder sted, så har Instagram også haft en positiv indflydelse på vores forståelse for mad, understreger Mette Willert.

I forhold til 5-10 år siden, så har vi fået et langt større kendskab til udenlandske køkkener og retter. Og her skylder vi vores Instagram-feed en stor del af takken, mener hun.

Om Instagram har ændret vores måde at gå ud og spise på er indiskutabelt, men allerede nu kan vi forvente at se modreaktioner på Instagram-kulturen.

- Nogle barer og spisesteder restauranter er begyndt at forbyde telefoner ved bordet, fordi de ønsker, at folk skal nyde maden og være til stede i stedet for at bruge tid på at tage billeder, siger Mette Willert og tilføjer:

- Og spørger du mig, så synes jeg faktisk, det er helt i orden.

Facebook
Twitter