Kendis-kok raser over stigende tendens: 'Stop med at nasse gratis middage'

Umut Sakarya kontaktes ofte af instagrammere, der beder om gratis mad. 'Få jer et rigtig job,' siger han.

- Selvfølgelig skal man ikke holde op med at instagramme, men man skal tjene sine egne penge og lade være med at nasse, indtil man selv har bygget en så stærk profil, at man bliver attraktiv for firmaerne på den rigtige måde, siger kok og restauratør Umut Sakarya. (© DR/Pipeline Production)

- Giver du en middag til mine veninder og jeg, så kvitterer vi med masser af Insta-love.

Sådan lyder den type henvendelser, som restaurantejer Umut Sakarya, der er kendt fra DR3-programmet 'Tyrkersvin', ugentligt modtager i sine restauranter fra influencere, som forventer at kunne spise gratis.

Men det bliver der ikke noget af hos Umut Sakarya, der ejer restauranterne Guldkroen og Guldgrillen i København.

- I min verden er alle gæster i restauranten jo vores ambassadører. Hvorfor skulle lige netop nogle enkelte influencere få det gratis? Vi har jo i forvejen en masse kendte gæster, og de betaler altså også for deres mad. Selv en verdenskendt skuespiller som Pilou Asbæk betaler, siger Umut Sakarya og tilføjer:

- Det er tit helt tydeligt, at middagen i min restaurant skal kombineres med en bytur. Jeg skammer mig bare så meget på deres vegne.

Samtidig tvivler Umut Sakarya også stærkt på værdien for ham i at give måltider væk gratis.

- Mange af de her Instagram-profiler er jo ikke til at stole på. Hvem ved, måske har de købt deres 30.000 følgere på nettet, men jeg er jo ikke interesseret i likes fra folk, som bor i Bangladesh. De kommer jo aldrig til at købe stegt flæsk i min butik, siger han.

Da Umut Sakarya medvirkede i DR3-programmet Tyrkersvin blev både han og restauranten Guldkroen landskendt. (Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen © Scanpix)

Tjener 10.000 kroner på en reklame

Med sine godt 35.000 følgere på Instagram er Umut Sakarya også selv blevet en influencer, som reklamerer for alt fra kyllingenuggets til mejeriprodukter. Men modsat dem, der skriver og forventer gratis måltider, er Umut Sakarya selv tilknyttet et bureau, som hjælper ham med at finde de rigtige kunder.

Kunder, som passer til hans brand som kok, der elsker mormormad. Samtidig får han også rådgivning i, hvad han skal gøre i forhold til betaling. Det betyder, at han nu kan tjene 10.000 kroner på en reklame.

Nima Badrbeigi er bureaudirektør hos Digital Danmark, som blandt andet repræsenterer livsstilsinfluencere som Caroline Marburger og Sophie Helvig, og han nikker genkendende til, at branchen flyder over med folk, der underbyder markedet, fordi de tager sig betalt i produkter.

- Det er klart, at det er træls for restauranterne, og det er da også irriterende for os i branchen. Mange virksomheder har efterhånden vænnet sig til, at de kan få markedsføring gratis mod, at de bare kan give deres ydelser i gave.

Som influencer er Umut Sakarya tilknyttet et bureau, som hjælper ham prissætning og branding. Selv satser han på mormormad og drømmer om på sigt at reklamere for tarteletter og gule ærter. (© DR/Pipeline Production)

I længden finder Nima Badrbeigi det irriterende og useriøst. Både for influencerne selv, som underminerer deres egen forretning, men også for virksomhederne, som burde være ambitiøse med dem, de hyrer ind til at lave reklame.

- Jeg savner, at virksomhederne benytter sig af alle de værktøjer, som ligger gratis på internettet, og hvor man nemt kan tjekke influencernes troværdighed. Værktøjer som nemt kan afsløre, om følgerne er ægte, og om influencerne er værd at arbejde sammen med.

'De skal få sig et job'

Men hvordan bliver man en så populær madinfluencer, at man rent faktisk kan få et bureau og bede om penge i stedet for en gratis omgang stegt flæsk?

For Umut Sakarya er der én vej frem:

- Først og fremmest skal man simpelthen få sig et job. Selvfølgelig skal man ikke holde op med at instagramme, men man skal tjene sine egne penge og lade være med at nasse, indtil man selv har bygget en så stærk profil, at man bliver attraktiv for firmaerne på den rigtige måde, siger han.

Facebook
Twitter