For lækker til at gå glip af: Det skal du spise lige nu!

November byder på masser af grønne lækkerier. En af dem er nøglen til en sand smagseksplosion.

November måned kan være en temmelig dødssyg størrelse. Heldigvis er det oplagt at gå i køkkenet og eksperimentere med de mange danske delikate sæsonvarer, som vores lille land kan diske op med på denne tid. (Foto: (Grafik) Anne Vestergaard Olsen)

Der er virkelig ikke særligt mange pæne ting at sige om november.

Havde den været en farve, ville den være grå. Havde den været et dyr, kunne den meget vel være en skovflåt. November er bare en måned, de fleste helst ville gå en stor bue udenom, hvis de kunne.

Personligt har jeg min egen lille overvindelsesstrategi: Når den våde efterårsmåned begynder, går jeg i køkkenet. November er nemlig oplagt til at eksperimentere med simreretter, fyldige supper og snaskede kager, når nu alligevel man går derhjemme og dimser.

I denne uge har jeg for eksempel syltet mine egne pærer (det tog ti minutter), og i weekenden har jeg skumle planer om at koge en gammeldags hønsekødsuppe på en hel kylling og et udvalg af sæsonens frugt og grønt. Der er heldigvis masser at vælge i mellem, for når det gælder friske, danske sæsonvarer, så er november faktisk ikke en nedtursmåned.

Prøv at se her:

1

Savoykål

(Foto: Ellie Burgin)

Kender du savoykål? Savoykål er måske en af de smukkeste kål, der findes, men mange af os orker ikke at smide det i indkøbskurven, for hvad er det nu lige, man bruger det til?

Savoykål kan heldigvis bruges til en hel del, og lige nu er de i sæson. Jeg køber det ofte, når jeg skal lave wokmad: Fjern de yderste blade, snit kålen i tynde strimler, og lynsteg det med lidt soya sammen med forårsløg, hvidløg og gulerødder. Server med nudler, tofu eller kylling afhængigt af, hvad du er til.

Savoykål kan også sagtens spises rå sammen med lidt hakkede æbler og nødder. Bare husk at skære det ud i fine strimler. Groftsnittet kål er ligesom drømmekager med for lidt kokosfyld. Det kan hurtigt gå hen og blive en slem skuffelse.

2

Knoldselleri

RODFRUGTER, RODSELLERI. (Foto: ALLAN LUNDGREN © Scanpix)

Knoldselleri eller selleri, som den også hedder, kan se ret så uoverskuelig ud, når den ligger der i supermarkedet i sin knoldede form.

Hvis ikke du er vant til at bruge den, forstår jeg godt, at du ikke magter at stifte nærmere bekendtskab med denne jordede tingest.

I virkeligheden er knoldsellerien simpelthen for lækker til at gå glip af. Når den tilberedes, får den en bittersød nøddeagtig smag, som gør den til en hypet sæsonvare blandt mange kokke.

Selleri er nem at bage i ovnen sammen med andre rodfrugter, men hvis du er på jagt efter en endnu større smagseksplosion, så prøv at langtidsbage den i salt, og spis den som en hovedret. Er du typen, der blander revet gulerod og squash i din kødsovs, så prøv næste gang med lidt revet selleri.

Sådan gør du: Når du skal tilberede din selleri, så begynd med at vaske den grundigt. Befri den for eventuelle blade (de kan forresten gemmes og bruges i suppe eller fond), og skræl den grundigt med en kartoffelskræller. Hvis overfladen er for beskidt og ujævn, kan du også skære det yderste lag af med en kokkekniv, men vær forsigtig! Knolden kan let trille, så sørg for, at den ligger stabilt, når du begynder at skære.

3

Pære

(Foto: Stella Schafer)

Pærer er æblernes oversete lillebror. De har en parfumeret sødme og en knasende sprødhed, som gør dem særligt velegnede i salater med lidt kål, nødder og måske lidt ost.

Hvis du har det lidt stramt med de lidt mere bløde af slagsen, så husk, at du altid kan proppe dem i en tærte. Server dine syltede pærer med vaniljeis og hakkede nødder. Jeg lover dig, at det smager godt!

Lige nu er der stadig danske pærer i sæson, men køb dem, imens du kan, for lige om lidt er det slut.

4

Gulerødder

(Foto: Pixabay/Pexels.com)

Gulerødder er den mest populære rodfrugt herhjemme, og det giver god mening. De er nemme at gå til, de har en dejlig sødlig smag, og så kan de bages, koges, wokkes eller spises i rå form.

Hen over efteråret og vinteren kan du få lækre, danske gulerødder til cirka tolv kroner for et kilo, og det er altså værd at hamstre en pose eller to med hjem, når du køber ind.

Først og fremmest kan gulerødder i selskab med en klat hummus redde dig for mange dyre og dårlige snacks gennem dagen. Men gulerødder er også oplagte at komme i bagværk. Prøv for eksempel disse grovboller med gulerødder.

Husk, at du sagtens kan spise skrællen på økologiske gulerødder - hvis altså bare de er skyllet godt.

5

Sild

(ARKIV) Sild lørdag den 14. februar 2015. Fisk indeholder de vigtige omega 3-fedtsyrer. Men fisk indeholder også andre gavnlige næringsstoffer. Derfor bør du spise fisk og ikke fiskeolie. Det skriver Ritzau, mandag den 23. juli 2018.. (Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix) (Foto: Simon Læssøe © Scanpix)

Okay, sild er overhovedet ikke en grøntsag, men fisk kan også være i sæson, og lige nu er der masser sild at fange i havene omkring vores lille land.

Engang var sild en fast spise for os danskere, men i dag har den fede fisk ikke den helt store brandværdi. Vi køber måske et par glas marinerede sild i ny og næ, når vi skal holde en julefrokost, men det er de færreste, som steger sild selv.

Måske burde vi begynde at interessere os lidt for silden igen? Den hører til de billigste fisk, du kan opstøve, og den behøver ikke være bøvlet at trylle om til et lækkert måltid. Du kan begynde med denne opskrift på sild med pesto. Hvis du sætter dig for at fange dine egne julesild, så er det i hvert fald nu, du skal i gang.