Sådan spiser du glutenfrit - med helt almindelige råvarer

Her får du tips til, hvordan man kan spise glutenfrit - uden at købe dig fattig i glutenfrie produkter.

Man kan sagtens spise glutenfrit - hvis man ikke kan tåle gluten - uden at købe sig fattig i de glutenfrie produkter i butikkerne.

Det var kok Jesper Vollmers budskab i aftenens program 'Spis og Spar', hvor han besøgte en familie på fire medlemmer, hvoraf halvdelen ikke kunne tåle at spise fødevarer med gluten i.

Der er mange muligheder for at gå uden om de glutenfri produkter, man kan købe i butikkerne. Der er masser af ting derude, som vi ved ikke har gluten i sig. Grøntsager for eksempel.

Jesper vollmer, kok

Familien er vant til at lave to udgaver af samme måltid hver aften - en både tidskrævende og dyr løsning - men Jesper Vollmers budskab er, at man sagtens kan lave et fælles måltid, som alle i familien kan spise. Uanset allergier:

Squash i stedet for spaghetti

- Der er mange muligheder for at gå uden om de glutenfri produkter, man kan købe i butikkerne. Der er masser af ting derude, som vi ved, ikke har gluten i sig. Grøntsager for eksempel. Så jeg bruger dem til at erstatte de glutenholdige ting og laver noget, som hele familien kan spise, siger Jesper Vollmer, der i programmet viser, hvordan man eksempelvis kan bruge strimlede squash i stedet for spaghetti og tyndtskåret spidskål i stedet for nudler. Se hvordan i videoen i toppen af artiklen.

Fødevarer uden gluten

I følge Astma-Allergi Danmark indeholder fødevarerne på denne liste sjældent gluten, men du bør altid læse varedeklarationen.

Kødprodukter:

  • Fisk, fjerkræ, indmad og æg.

Grøntsager og frugt:

  • Alle frugter, grøntsager og nødder.

Mælkeprodukter:

  • Margarine, minarine, mælk, ost, smør og syrnede mælkeprodukter (uden mysli).

Drikkevarer:

  • Juice, saft, sodavand, spiritus og vin.

Disse fødevarer kaldes naturligt fri for gluten:

Birkes, boghvede, græskarkerner, hirse, hørfrø, kartoffel, kassava, kikærter, kokosmel, loppefrøskaller, maniok, majs, ris, sagogryn, sesamfrø, soja, solsikkekerner, tapioka, quinoa.

Kilde: Astma-Allergi Danmark

- Måltidet er noget socialt, og derfor er det vigtigt at lave en ret, der gør, at alle i familien kan spise det samme, siger han.

Nyder de fælles måltider

Familien Fornitz fra Solbjerg tager da også godt imod inspirationen til i højere grad at lave fælles måltider.

- Jeg har haft svært ved at se, hvordan vi kunne samles om maden, så det har været en 180 graders vending at skulle tænke 'Nå ja, selvfølgelig kan vi godt allesammen få det samme', siger moderen Hanne Fornitz, der ligesom resten af familien var vild med Jesper Vollmers opskrift på den glutenfrie ret med kylling og polenta.

- Jeg synes, det er rigtigt lækkert. Og det er rart, at vi ikke skal ikke sidde og huske 'Er det Peters eller mors' mad. At vi kan spise det samme alle fire.

Her får du Jesper Vollmers tre tips til at lave glutenfrit mad, som alle i familien kan spise:

1) Tænk måltidet på en ny måde:

Bestem jer for, at jeres måltider skal være en fælles oplevelse. At I fremover har en ambition om, at jeres mad skal være noget, som alle kan spise. Uanset at man ikke kan tåle gluten. Og vær så nysgerrig på, hvordan I kan løse det. Få inspiration fra ingredienslisten i faktaboksen og find frem til opskrifter på mad, som I har lyst til.

2) Brug råvarer, der fra naturens side ikke indeholder gluten:

Grøntsager og kød indeholder ikke gluten, så her er der frit slag for at bruge løs af det hele, og der er mange andre ingredienser, som alle kan spise - se listen fra Astma-Allergi Danmark i faktaboksen.

3) Find alternativer til de klassiske glutenholdige ingredienser:

Se, om du kan erstatte glutenholdige ingredienser som pasta og brød med noget helt andet. F.eks. fintsnittet blomkål eller grøntsager i strimler som spaghetti.

Klik herunder og få Jesper Vollmers opskrift på kylling med polenta:

timeperson

Del: