Spar penge og skær ned på tilsætningsstoffer: Lav dine egne snacks

Det er både billigere og sundere at lave dine egne snacks. Få inspiration her.

Var det noget med sprøde rodfrugtchips, lækre kanelknækbrød, sjove chokopops eller snaskede kokoskugler? (©(c) DR)

Bland-selv-slik skal der til. Eller hvad med en plade chokolade eller nogle sprøde, salte chips?

Mundvigene løber i vand, og hjernen er på overarbejde, når du går forbi de farvestrålende hylder fyldt med søde sager og salte snacks, lige inden du når kassen i supermarkedet.

Men hvad skal man vælge? Skal jeg overhovedet vælge noget, eller burde jeg lade være?

De spørgsmål stiller Zainab Dada sig selv ret tit, når hun er i supermarkedet. Og en del ryger med hjem. Hun spiser nemlig snacks det meste af dagen, hvilket både går ud over helbred og pengepung. Zainab Dada og manden Yassir Arafat bruger næsten 1.000 kroner om måneden på snacks.

Derfor kommer kokken Jesper Vollmer forbi i DR1-programmet 'Spis og Spar' og hjælper parret med at få styr på snackerierne.

Zainab Dada er klar på at droppe den store mængde snacks, som hun putter i indkøbsvognen hver måned.

  • TIP: Få alle opskrifter fra 'Spis og Spar' her.

Undgå for mange tilsætningsstoffer

Når du selv laver dine snacks, bruger du ofte råvarer, som er fyldt med kostfibre og mineraler. Samtidig undgår du for mange tilsætningsstoffer.

Marie Steenberger, ernæringsekspert

Ikke nok med, at hjemmelavede snacks er billigere at lave, så slipper du også for de mange tilsætningsstoffer, som købesnacks ofte indeholder. Det fortæller ernæringsekspert Marie Steenberger.

- Når du selv laver dine snacks, som for eksempel figenstænger, rodfrugtchips eller kanelknækbrød, bruger du ofte råvarer, som er fyldt med kostfibre og mineraler - men uden for mange tilsætningsstoffer, siger hun.

Tilsætningsstoffer bliver set efter i sømmene af Fødevarestyrelsen, så de ikke overskrider de grænser, der er tilladt. Men det kan være svært at gennemskue som forbruger, når man blander forskellige produkter.

- Man taler om den her cocktail-effekt, hvor alt, hvad vi omgiver os med af kemi, har konsekvenser for os. Vi kender ikke de specifikke konsekvenser, men huskereglen er at skrue ned for tilsætningsstoffer, hvor man kan, siger Marie Steenberger.

Hun pointerer, at forældre skal være særligt opmærksomme på, at deres børn ikke får for mange tilsætningsstoffer, da de stadig vokser og er i gang med at udvikle deres hjerner.

Spis og Spar

'Spis og Spar' er et mad- og forbrugerprogram.

I programmet hjælper kokken Jesper Vollmer og værten Sofie Østergaard familier med at få styr på deres madbudget og madvaner og giver dem samtidig inspiration til at lave sundere og lækrere mad af råvarer, de har råd til.

Du kan se 'Spis og Spar' hver torsdag kl. 20.00 på DR1 eller efterfølgende her på DR TV.

Få fingrene i kagedejen selv

Opfordringen lyder at gå i køkkenet, selvom det kræver lidt ekstra tid.

- Det er en god måde at blive bevidst om, hvad det egentlig er, du spiser, hvis du selv har stået med fingrene i kagedejen eller selv har blandet råvarerne sammen til en figenstang, siger Marie Steenberger.

Men selvom det er hjemmelavet, skal du dog ikke bare proppe dig med snacks.

- Der er jo stadig frugtsukker eller kalorier i en hjemmelavet snack. Men alt med måde, så kan det ikke gå helt galt, siger Marie Steenberger.

8 lækre hjemmelavede snacks

Her får du inspiration til, hvordan du kan lave hjemmelavede snacks, der både kan få en pose-chips og vingummibamser til at blegne.

Hjemmelavede frugtstænger
Med tørret frugt, nødder, frø og en lille smule kakao får du en perfekt eftermiddagssnack eller et lækkert element i madpakken med disse hjemmelavede frugtstænger.

DR MADHjemmelavede frugtstænger 20 min. 4 pers.
timeperson

Sprøde rodfrugtchips
Du kan lave chips af pastinakker, rødbeder, søde kartofler, eller de rodfrugter, du har mest lyst til. Se videoen i opskriften, der guider dig til det bedste resultat.

DR MADRodfrugtchips 30 min. 6 pers.
timeperson

Kanelknækbrød
Lav dine egne kanelknækbrød som både er lækre, sunde og fyldt med kerner.

Anna Skov SørensenKanelknækbrød 25 min. 2 pers.
timeperson

Jesper Vollmers havregrynssnack
Denne opskrift er fra DR1-programmet ‘Spis og Spar’.

Jesper Vollmer giver opskriften til Zainab Dada som alternativ til alle hendes søde købekager. Det er ikke ligefrem en sund snack, men den er god til at få stillet lækkersulten i ny og næ.

timeperson

Gulerodsfritter
Gulerodsfritter er en sødere og sprødere udgave af den klassiske gulerodsstang fra madpakken. Prøv den - og hvis du vil, kan du dyppe i lidt pesto eller mayonnaise.

timeperson

Abrikoser med hvid chokolade
Abrikoser dyppet i hvid chokolade - og du har en perfekt sødlig, men samtidig frisk snack.

timeperson

Kokoskugler
En god erstatning for søde sager er disse kokoskugler, som er nemme at lave og smager fantastisk.

timeperson

Mette Blomsterbergs chokopops
Popcorn, smeltet chokolade, tranebær og pistaciekerner blandes sammen og bliver til de lækreste chokopops. En dejlig snack, som både er sjov og nem at lave.

timeperson

Du kan se 'Spis og Spar' hver torsdag kl. 20.00 på DR1 eller efterfølgende her på DR TV.

Del: