Supermarkeder får skældud af kunderne for at smide mad ud

Danskerne er vilde med at købe datovarer. Men de forpligter også, påpeger madspildsaktivist.

Datovarer er et vigtigt værktøj i kampen mod madspild. 'Det kræver dog, at man som forbruger tænker sig grundigt om, inden man smider sine fund ned i indkøbskurven', siger madspildsaktivist Selina Juul. (Foto: Christian Liliendahl © Scanpix)

Halvgammel mælk og en medisterpølse, der skal spises på dagen.

Det lyder måske ikke som varer, danskerne bevidst ville efterspørge i supermarkedet, men de såkaldte datovarer er de seneste år blevet uhyre attraktive.

Det oplever supermarkedskæderne Salling Group og Coop, som blandt andet driver butikkerne Netto, Føtex, Bilka, Fakta, Kvickly, Irma og SuperBrugsen.

- For fem år siden fik vi jo nærmest skældud, hvis kunderne fandt en vare, der havde overskredet sidste salgsdato. I dag er tingene vendt på hovedet. Nu får vi kritik, hvis vi smider varerne ud for tidligt, siger informationssdirektør i Coop Niels Juul Nielsen og understreger, at supermarkedskæden ser tendensen som rigtig positiv.

Siden Coop begyndte at sælge datovarer, har interessen været stødt stigende. Det er særligt en bestemt type kunder, som er vilde med de nedsatte varer med den korte holdbarhed.

- Det er især de yngre forbrugere fra de større byer, som går efter de her varer. Laver vi en specifik køledisk med datovarer, bliver den ofte tømt hurtigt, siger Niels Juul Nielsen.

'Jeg kan jo bare fryse det ned'

En af de dedikerede madspildsforbrugere er Isabella Cavagnaro på 26 år fra Korsør. Hun er på SU, og når hun køber ind, holder hun altid øje med køledisken for at se, om der er nogle gode tilbud.

- Nogle gange finder jeg en pakke med hakket oksekød, som er sat ned fra 60 kroner til 20 kroner. Det synes jeg da er et godt tilbud. Hvis jeg ikke lige kan nå at tilberede det den samme aften, så kan jeg jo bare fryse det ned, siger Isabella Cavagnaro, som gerne køber en hel stak datovarer til fryseren.

Samtidig ser hun det som en kæmpe fordel, at hun kan være med til at undgå madspild.

- Jeg synes simpelthen, det er så synd, når jeg ser på det her mad, som ellers bare skal smides ud. Det fejler jo ingenting. Bare det at bortskaffe de for gamle varer ville jo kræve ressourcer, så giver det da meget mere mening at købe det, inden det går til, siger Isabella Cavagnaro.

Datovarer forpligter

For madspildsaktivisten og stifter af bevægelsen Stop Spild Af Mad Selina Juul er datovarerne en vigtig opfindelse, fordi det er en effektiv måde at bekæmpe madspild på. Men det kræver, at man som forbruger tænker sig om, inden man smider de gode tilbud ned i indkøbskurven.

Madspilds-aktivist Selina Juul efterlyser undersøgelser, der sætter fokus på, hvor gode vi er som forbrugere til at få brugt datovarerne i tide. Selv er hun stifter af bevægelsen 'Stop Spild Af Mad', som er Danmarks største organisation mod madspild. (Foto: Simon Læssøe © Scanpix)

- Det helt afgørende er jo, at man husker at få brugt datovarerne, inden de bliver for gamle.

- Derfor forpligter man sig også som forbruger, når man køber dem. Hvis madspildet bare bliver flyttet fra supermarkedet til husholdningerne, så er der jo intet vundet, siger Selina Juul.

Danmark i front med datovarer

Også hos firmaet Too Good To Go, som lancerede en madspildsapp i 2016, oplever man datovare-trenden.

Alene sidste år blev appen downloadet af lidt under en halv million danskere, hvilket svarer til en stigning på 33 procent i forhold til året før.

- Madspild har længe været et overset aspekt, så det at 1,5 millioner danskere har downloadet vores app, er vi særdeles godt tilfredse med, siger landechef Heidi Boye.

På grund af den stigende interesse har firmaet nu udviklet appen til 11 andre europæiske lande som for eksempel Polen, Belgien, Tyskland og Frankrig, så fænomenet datovarer kan blive endnu mere udbredt i hele Europa.