Syltedronningens tips til det gamle håndværk: Start simpelt og brug, hvad du har

Fordybelse, kreativitet og tryghed. Syltning er ikke bare skønt for ganen, det er også sundt for sjælen.

Syltedronningen og Morten Lindberg er i en kreativ fordybelsesproces, inden syltningen for alvor går i gang. (Foto: Maggie Olkuska © (c) DR)

Bær, frugter og grøntsager. Alt sammen er fantastisk, når det er friskt, men mindst lige så lækkert, når det er syltet.

Samtidig er syltning simpelt. Det er en fordybelsesproces, og det giver en fundamental tryghed.

Det mener Helena Grayston, også kaldet Syltedronningen, som i dag lever af at sylte.

- Der er mange elementer i det at sylte, som jeg elsker. Først og fremmest er det en fordybelsesproces, og samtidig opnår man en kobling til naturen, som giver mig en helt speciel form for livskvalitet, fortæller Helena Grayston.

Helena Grayston lærer Morten Lindberg at sylte i DR K-programmet 'Smagen af Danmark'. (© (c) DR)

Syltning er en gammel konserveringsteknik, hvor man ved at koge frugter, grøntsager eller bær sammen med sukker eller eddike kan få alt fra syltede løg og marmelade til chutney, relish og meget andet.

De syltede råvarer supplerer langt de fleste måltider godt, da et mere surt tilbehør ofte giver noget ekstra til de tungere eller federe retter, eller de kan give ekstra smag til en salat.

Syltning er godt for dit mentale helbred

Helena Graystons syltekarriere kickstartede, da hun i 2013 vandt Danmarksmesterskabet i syltning med sin opskrift på rustik rabarbersyltetøj. Siden da er syltning blevet en fuldtidsbeskæftigelse for hende.

- Jeg har syltet, siden jeg var ung og boede derhjemme, men det tog for alvor fart for fem år siden. Nu har jeg lyst til at give min passion for syltning videre til andre, da det er en fed oplevelse at kunne sætte noget på bordet, som man selv har lavet, siger Helena Grayston.

Desuden er Syltedronningen ikke i tvivl om, at det gamle håndværk er godt for helbredet.

- Jeg er overbevist om, at syltning bidrager til vores mentale sundhed. Der sker så mange ting omkring os hele tiden, som vi skal overveje, forholde os til og snakke om, siger Helena Grayston og fortsætter:

- Derfor kan det være tilfredsstillende, når vi har nogle små, simple processer i hverdagen, som vi kan lære at styre. Noget lettilgængeligt, som kan give os ro og en jordnær følelse i kroppen. Sådan virker syltning på mig.

Syltedronningens tips til at komme i gang med syltning

  1. 1

    Start simpelt. Lav en eller to opskrifter, som du kan øve dig på, indtil de sidder lige i skabet.

  2. 2

    Lav noget, du har lyst til at lave. Det er altid nemt at starte med en syltetøj, men spiser du det ikke, eller vil du ikke have noget med for meget sukker, så lav for eksempel en chutney i stedet for eller sylt nogle rødløg.

  3. 3

    Brug det, du har. Du behøver ikke at have friske, nyplukkede bær eller frugter for at komme i gang med syltningen. Er det brombær fra supermarkedet, du har adgang til, er det dem, du skal bruge. Det vil altid være både sundere og mere tilfredsstillende at spise noget, du selv har syltet, end at købe en færdiglavet marmelade, der er lavet med konserveringsmidler.

Sylt og oplev ro og livsglæde

Syltning har en lang tradition bag sig, og Helena Grayston har både ladet sig inspirere af sine forældre og bedsteforældre samt en masse gamle syltebøger, når det drejer sig om det klassiske madhåndværk.

Et ord, som hun har taget med sig fra sin gamle syltebog er soliditetsfølelse.

- Det vil sige, at man har noget at tage af. At man laver noget, så man har det til en gang, hvor man har brug for det. Det giver en fundamental tryghed og en ro, siger Helena Grayston.

Kom igang med syltningen

Nedenfor får du fem af Helena Graystons opskrifter på syltede råvarer, så du selv kan give dig i kast med den tilfredsstillende fordybelsesproces, som oven i købet giver smagfulde resultater.

Lemon curd

Rustik rabarbarsyltetøj

Råsyltede pickles

Hotdog relish

Æble-daddel-chutney

Du kan se Helena Grayston lære Morten Lindberg at sylte i programmet ‘Smagen af Danmark’, som kan ses torsdag kl. 20.30 på DR K eller nu på DR TV.

Facebook
Twitter