Tjen kassen på at spise?! Her er 2020's største madtrends

Ædeflip, soufflépandekager og kostbart kød. Vi kigger i den kulinariske krystalkugle.

Fænomenet med at livestreame sig selv spise hedder "mukbang" og er en anelse mærkværdigt, ifølge ekspert i sociale medier Mette Willert. (© DR/Grafik: Oliver Seppo)

Hvert år har sine madtrends.

I 2018 faldt vi i svime over

Instagram
-venlige poké bowls. 2019 stod i færdigretternes tegn, og den plantebaserede mad fik endnu flere fans.

Men hvad kommer der til at ske med vores

madvaner
i 2020?

Vil conveniencebølgen fortsætte? Hvilke retter danner mode på

Instagram
og YouTube? Og er der nye grøntsager i sigte, som du aldrig troede, du skulle sætte tænderne i?

DR
Mad har bedt en række erfarne folk fra
branchen
om at kigge i den kulinariske krystalkugle og spå om vores spisevaner det kommende år.

1

Fluffy-pandekager og skørt YouTube-fænomen

(Foto: Brian Suman © Unsplash)

Kigger man på madtrends er det uundgåeligt at kigge på de sociale

medier
og ikke mindst YouTube. Her er en asiatisk trend blevet et kæmpe hit, og den kunne med stor sandsynlighed godt komme til Danmark i 2020, mener Mette Willert, der rådgiver i sociale
medier
.

- Fænomenet hedder "mukbang" og er en anelse mærkværdigt. Det går kort fortalt ud på, at

youtubere
høster millioner af klik ved at poste film af sig selv, når de spiser, forklarer Mette Willert.

Og ja du læste rigtigt. Hvis du søger på

hashtagget
mukbang, kan du dykke ned i et uendeligt hav af videoer, hvor
youtubere
fylder sig med kalorieholdig mad, skruer godt op for lyden og filmer sig selv smaske løs. Nogle tjener endda store summer på det.

- Det er fænomenet #foodporn i ny forklædning, og det vil højst sandsynligt også komme til Danmark på en eller anden måde, mener Mette Willert.

En anden asiatisk trend, som kunne blive et hit på de sociale

medier
, er fluffy pancakes – eller på dansk, soufflépandekager, mener Mette Willert:

- Soufflépandekager er et kæmpe bloggerhit. Det er grundlæggende bare en lidt mere luftig pandekage, men det er en typisk trend, at kager, is og for eksempel pandekager på de sociale

medier
med tiden får et tvist for at tiltrække folks opmærksomhed. For et par år siden blev fondantkagerne pludselig byttet ud med glazekager, og nu er det altså soufflépandekagerne, som er det nye sort.

2

Mere færdiglavet mad

(© Pexels.com)

En anden tendens, som med sikkerhed bliver stor i det kommende år, er interessen for færdiglavet mad, mener slagter Jan Lund.

- Folks behov for færdiglavet mad vokser og vokser. Jo nemmere, jo bedre. Som slagter oplever jeg selvfølgelig også

tendensen
med, at folk spiser mindre kød. Til gengæld er efterspørgslen på færdiglavede retter vokset markant, siger Jan Lund og fortsætter:

- Man kan sige, at den gammeldags slagterbutik, hvor man kun sælger kød, er død. Som slagter i 2020 er man derfor nødt til at være en madbutik med et bredere udvalg af færdiglavet mad, hjemmerørte salater og andre conveniencevarer.

Hos Danmarks største fødevaremarked, TorvehallerneKBH i København, er direktør Lotte Eiskjær Andersen også overbevist om, at måltidsløsninger vil fylde mere og mere i forbrugernes hverdag i 2020.

- Folk har virkelig travlt i hverdagen, og derfor efterspørger de færdiglavet mad og convenience. Vi ser også, at folk stiller meget store krav til de hurtige løsninger. De vil ikke have junk, og de har mange spørgsmål til vores stadeholdere om

dyrevelfærd
, økologi og
bæredygtighed
.

3

Vi elsker det plantebaserede

(Foto: Ella Olsson © Unsplash)

Lige netop

bæredygtighed
er et ord, der ikke var til at komme udenom i 2019 - og det bliver det heller ikke i det kommende år. Eller årti for den sags skyld.

Hos TorvehallerneKBH oplever man en stigende efterspørgsel på vegansk og plantebaseret mad. Og så er der en gennemgribende tendens:

- Ingen beder om plastikposer længere, folk vil hellere bruge indkøbsnet. Når det gælder madindpakning, er det blevet meget populært at købe bivokspapir, som kan bruges igen og igen i stedet for folie, fortæller Lotte Eiskjær Andersen.

Hos firmaet Aarstiderne, som sælger grønne måltidsløsninger, har man også længe bemærket, at kunderne vil mindske plastikforbrug, fortæller medstifter Søren Ejlersen.

Det har fået firmaet til at opfinde et nyt ord for de forbrugere, som ikke bare er klimabevidste, men som også kærer sig om sundhed og samtidig er planetbevidste.

Så synes du ikke helt, at ordet flexitar dækker over dine holdninger til mad, kan det være du i 2020, skal til at kalde dig for "planetar". En person, som bekymrer sig om planeten og derfor hovedsageligt spiser grønt, køber lokalt, støtter biodiversitet og

minimerer
sit plastik- og energiforbrug.

4

Sugerørs-shaming på Instagram

(Foto: Alisha Mishra © Pexels.com)

Det stigende kritiske syn på plastik vil også kunne mærkes på

Instagram
, mener rådgiver i sociale
medier
Mette Willert.

Hun er overbevist om, at vi vil forsætte med at poste billeder af det, vi spiser og de restauranter, vi besøger. Men måske vil der være knap så mange burgere og lidt mere plantebaseret mad i vores feeds.

Og de ting, der er dårlige for klimaet, skal man passe på med at dele, med mindre man vil ende i en shitstorm.

- I Sverige er flyshaming en stor ting, og vi har også set shaming af plastiksugerør på de sociale

medier
, fortæller Mette Willert.

- I Danmark var det i 2019 populært, at man lige pludselig skulle have egne drikkedunke i stedet for at købe kildevand, og det her med, at man iscenesætter sig selv som miljø- og klimabevidst, vil helt sikkert fortsætte i 2020, forudser hun.

5

Kartofler og sovs fortsætter nedturen

(© Pexels.com)

En yderst klimavenlig grøntsag er kartoflen. Alligevel har vores kartoffelforbrug været på markant tilbagegang de sidste ti år. Når det gælder sovsekulør, står det helt slemt til: På bare ti år er salget halveret, lyder det fra

Coop
.

Og denne udvikling vil højst sandsynligt fortsætte i 2020, mener analysechef Lars Aarup:

- Selvom vi ikke har nærstuderet tallene fra 2019 endnu, så kan vi godt regne med, at vi danskere kommer til at spise endnu mindre sovs og kartofler i 2020.

Det er især de unge, som dropper kartoflerne. De 15-34-årige spiser nemlig 24 procent færre kartofler end gennemsnittet.

6

Dansk gris bliver dyrt

(Foto: Jakob Owens © Unsplash)

Er man vild med god gammeldags mad, ville det dog være klogt at sætte kartoffelforbruget i vejret, for i 2020 bliver det dyrere at spise gris.

I Kina er svineproduktionen nemlig ramt af virussen afrikansk svinepest, og det betyder, at det danske svinekød lige nu er særdeles

eftertragtet
, fortæller slagter Jan Lund.

- Det er tydeligt, at efterspørgslen er enorm, og det sender priserne på himmelflugt. Selvom vi i Danmark ikke har mærket så meget til det endnu, så vil det i 2020 blive dyrere at købe ind til retter som for eksempel frikadeller og koteletter, siger Jan Lund.

Om prisen kommer i nærheden af oksekød, vil han ikke gætte på, men det er ikke utænkeligt, fortæller han.

7

Gule agurker og mere rød spidskål

(© (c) DR)

I stedet for svinekød kan man så passende kaste sig over nogle nye grøntsager. Søren Ejlersen fra Aarstiderne tror, at den grønne bølge fortsætter og nævner blandt andet en gul agurk og rød spidskål som nye varianter af kendte grøntsager:

- Tilbage i 2002 kom de første flerfarvede gulerødder, og nu har supermarkederne og

forbrugerne
for alvor taget dem til sig. På samme måde er der måske også flere, der vil eksperimentere eksempelvis med den lidt anderledes, røde spidskål, siger Søren Ejlersen og tilføjer:

- Men når det gælder madtrends, så er vi danskere ret konservative. Vi går ikke bare pludselig i gang med at lave palmekål og andre

eksotiske
grøntsager i køkkenet. Vi holder os til det, vi kender. Jeg er dog sikker på, at den grønne bølge fortsætter i 2020 og lang tid frem, men det er små skridt.

Har du fået lyst til pandekager? Her kommer tre populære opskrifter:

Facebook
Twitter