(Foto: Betina Garcia © dr)

'Vi vil ødelægge jer': Da Nima og Christine blev truet, vidste de, at de havde gang i noget stort

Iværksætter-duoen vil revolutionere salget af friskfanget fisk i Danmark. Men det bliver ikke uden kamp.

I Danmark er vi aldrig længere væk end 50 kilometer fra havet.

Alligevel kan der faktisk gå flere dage, før en friskfanget fisk finder vej til dit lokale supermarked eller din tallerken på en restaurant.

Det vil to kvinder ændre på ved at omtænke hele måden, man handler på i fiskeindustrien.

Danske Nima Tisdall på 26 og amerikanske Christine Hebert på 31 har med firmaet Blue Lobster lavet en app, der hjælper fiskere med at sælge direkte til kunderne, så fisken lander på bordet inden for 48 timer, efter den er fanget.

Målet er at lære folk om bæredygtigt fiskeri, så fiskeindustrien kan holdes i live.

- Vi fandt ud af, at der går flere dage, fra en fisk bliver fanget, til den kommer i hænderne på forbrugeren, og at pengene ikke går direkte til fiskeren, der laver alt det hårde arbejde, siger Christine Hebert.

At bekæmpe et ældgammelt system var ikke helt så let, og de to kvinder måtte faktisk næsten give op, før de overhovedet var begyndt, da de ikke kunne få nogen fiskere til at arbejde direkte med dem. Christine Hebert tog hjem til USA, hvor hun kommer fra.

Hun var dog ikke helt klar til at give op, så hun gav det endnu et forsøg i Danmark på en ferie. Hun kom aldrig hjem til USA igen. Med hjælp fra en ung fisker fik de hul igennem og startede med at levere fisk til Københavns restauranter.

Dr.dk har mødt Blue Lobster-iværksætterne Nima Tisdall og Christine Herbert.

  • 26-årige Nima Tisdall (tv.) og 31-årige Christine Hebert står på havnen i Vedbæk og venter på, at en fisker skal komme ind med dagens fangst. De to kvinder blev introduceret gennem en fælles ven og blev hurtigt gode venner. - Det var ikke sådan, at vi vidste, at vi ville være iværksættere, men vi var begge interesseret i bæredygtighed og miljøet. Vi var mere motiveret af at ville gøre noget godt, end at vi skulle have vores egen forretning, siger Nima Tisdall. (Foto: Betina Garcia © Dr)
    1 / 12
  • Fiskeren Morten Krogh er på vej i havn i Vedbæk. Christine Hebert, der er opvokset i South Carolina i USA, blev overrasket over det begrænsede udbud af fisk i supermarkederne i Danmark. - Og så var det ikke så friskt, og det var i små plastikbeholdere. Jeg regnede med, det ville være det samme som i USA, fordi vi er så tæt på havet, og fordi Danmark er kendt for at have et bæredygtigt sind, fortæller hun. (Foto: Betina Garcia © Dr)
    2 / 12
  • 33-årige Morten Krogh ordner dagens fangst, som blandt andet bliver solgt til Blue Lobster. En fisk, der fanges i Vedbæk, bliver normalt sat på køl i en til to dage, hvorefter den fragtes til nærmeste auktionshus. Herefter bliver den solgt på fiskeauktion, bliver skåret op og pakket og ender på køl i et supermarked i op til 16 dage. - Der er et kæmpe problem i denne branche, da der er så mange mellemled. Jeg er interesseret i, at min fisk kommer ud med det samme, og at folk kan nyde det produkt, som jeg ser ude på vandet, siger han. (Foto: Betina Garcia © Dr)
    3 / 12
  • - Det er vigtigt at forstå, at hvis ikke fiskerne bliver ordentlig betalt, mister vi dygtige producenter. Ved at købe mere bæredygtig fisk, så hjælper du den industri med at vokse, og med en fair betaling kan fiskerne leve uden at blive helt ødelagt, for det er et rigtig hårdt job. Når de fisker bæredygtigt, bruger de kun net og ødelægger dermed ikke havbunden, ligesom de tænker over, hvilke fisk der fanges, så en art ikke bliver udryddet, siger Christine Hebert. (Foto: Betina Garcia © Dr)
    4 / 12
  • Der findes mange arter af fisk, som er meget bæredygtige, men de bliver ikke solgt, så fiskerne undlader at fange dem. - Men vi har fundet ud af, at mange kokke gerne vil bruge noget, der ikke er så populært, så de kan gøre det spændende og lækkert. I virkeligheden er vi en fiske-matchmaker - det er en slags Tinder, vi har lavet - bare med fisk, griner de to kvinder. (Foto: Betina Garcia © Dr)
    5 / 12
  • Meget af deres tid går med at få nye fiskere ombord via personlige relationer, men ofte er problemet, at de ikke kan arbejde med fiskerne, fordi de er afhængige af at kunne opbevare fisken på køl i de forskellige havne. Men det er ikke alle, der vil lade dem bruge deres kølerum. - Vi blev nok mest set som to søde og uskyldige piger. Der var ingen, der rigtig ville arbejde med os og vi mødte mange lukkede døre i starten. Eller rettere forseglede døre, siger Nima Tisdall. (Foto: Betina Garcia © Dr)
    6 / 12
  • I deres korte levetid har de allerede prøvet at blive truet af andre fra industrien og fik engang at vide af en stor spiller i fiskeindustrien: "Du er heldig, at I stadig er så små, men når I bliver større, så vil vi ødelægge jer", fortæller Nima Tisdall. - Først var jeg helt chokeret og kunne næsten ikke gå. Men efter vi snakkede med vores mentor, sagde hun, det var det bedste, der kunne ske for os. Hvis vi bliver truet, så er det fordi, der er nogen, der er bange for os. Det var dér, det gik op for os, at vi rent faktisk er ved at skabe en forandring i markedet. (Foto: Betina Garcia © Dr)
    7 / 12
  • Christine Hebert og Nima Tisdall tager billeder af dagens fangst. Deres app er bygget op på den måde, at fiskerne kan uploade, hvad de har fanget, så kokkene kan bestille det. Omvendt kan fiskerne se, hvad kokkene har brug for. - Vi ønsker, at det skal være et producentdrevet marked, i stedet for at det er kokken, der dikterer. Kokken skal gå ind på appen og se, hvad fiskeren har til rådighed. Det handler om at ændre hele måden, som markedet tænker på. Håbet er, at de to parter skal have et forhold og kommunikere direkte med hinanden, siger Nima Tisdall. (Foto: Betina Garcia © Dr)
    8 / 12
  • Christine Hebert tager fiskene med videre, da de skal ind i kølevognen og leveres direkte til restauranterne. Et af de bedste øjeblikke i deres iværksætter-eventyr var første gang, nogen brugte deres app. - Det var meget uvist, om de ville bruge appen, men da vi gav den til dem, forstod de det lige med det samme. Det var den bedste følelse at se dem bruge den i praksis, Det var forløsningen på et års arbejde, siger Christine Hebert. (Foto: Betina Garcia © Dr)
    9 / 12
  • En frisk pighvar leveres til restaurant Gorilla i Kødbyen i København, hvor kok Viktor Hass tager imod den. Fiskeskroget bliver brugt til at lave en fond på, som ender med at blive basen til en sauce, der serveres til retten. Viktor Hass er ansvarlig for at filetere og stege fisk i køkkenet. - Det er en virkelig frisk fisk. Man kan lugte det og se det på dens øjne, der er helt klare. Hvis den er lidt gammel, er øjnene helt tågede. Jeg synes, det er fedt, man har fundet en mere bæredygtig måde at gøre tingene på, og at fiskerne kan få flere penge for deres hårde arbejde, siger Viktor Hass. (Foto: Betina Garcia © Dr)
    10 / 12
  • Hvis iværksætter-duoen skal være helt ærlig, så er det ikke kun lykken at være iværksætter. Nima Tisdall måtte det første år arbejde fuld tid ved siden af for at tjene nok penge, så de kunne prioritere at have ansatte. - Vi arbejder virkelig meget. Nok seks dage om ugen og har mange lange dage. Vi har begge haft øjeblikke, hvor vi blev nervøse og tænkte, at det var for meget. Vi så på andre, der brændte ud i opstartsfasen, og hvor lang tid det tog at komme tilbage, så vi har prøvet at være bedre til at styre vores tid og tage os god tid. (Foto: Betina Garcia © Dr)
    11 / 12
  • Når snakken falder på at starte en virksomhed, er Nima Tisdall og Christine Hebert begge enige om, hvad de vil anbefale andre. - Det bedste råd, vi kan give, er bare at starte. Gå ud og test din idé af. Man behøver ikke at gå all in lige fra starten. Folk er ofte bange for at snakke med andre om deres ide, fordi de tror, at de stjæler den, men det gør de ikke. Alle tror, at de har den bedste ide, men rent faktisk at udføre den er det vigtigste. Det vigtigste er også at være lydhør for kritik, at være ydmyg og tage al viden til sig, siger Nima Tisdall. (Foto: Betina Garcia)
    12 / 12

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter