Anna lokkede drenge på webcam: 'Vi fik dem til at onanere, mens vi filmede'

- Jeg gjorde det uden at tænke over konsekvenserne, siger Anna.

- Vi gejlede hinanden op. Der var ingen af os, der stoppede op og sagde "hvordan tror I måske, han har det", fortæller Anna, som i dag er skolelærer.

26-årige Anna er uddannet lærer og ved om nogen, hvor vigtigt det er, at unge får undervisning i digitale

krænkelser
.

For ud over sit arbejde på en skole bærer hun nemlig rundt på en hemmelighed, hun aldrig kunne drømme om at fortælle sine elever.

Da hun var teenager, begik hun nemlig selv digitale

krænkelser
mod nogle drenge.

- Jeg ville ønske, jeg havde fået noget undervisning dengang. Så var det aldrig sket. Jeg synes, det er pinligt, at jeg gjorde det uden at tænke over konsekvenserne, men det har simpelthen været mangel på viden, siger Anna, som i virkeligheden har et andet fornavn.

Vi skal 12 år tilbage i tiden. Anna var 14 år og rigtig meget på Arto. Hun var begyndt at skrive med en dreng. En aften havde hun besøg af nogle veninder, og de begyndte at snakke om, at det kunne være sjovt, hvis de fik ham til at gøre et eller andet.

- Vi lod som om, vi bare var én pige, der skrev til ham. Han åbnede sit webcam, så vi kunne se ham, men han kunne ikke se os. Vi fik ham til at smide bukserne og sagde noget med "kan du ikke lige røre ved dig selv". Så onanerede han på webcam, mens vi filmede det. Det syntes vi bare var vildt sjovt, fortæller hun.

- Han troede bare, han sad og skrev med én person og vidste ikke, at vi sad en masse piger og grinede af ham, fortæller Anna.

Dagen efter viste pigerne videoen til flere i skolen og fortalte, at de havde fået ham til at gøre det her. Alle grinede. Tanken strejfede dem slet ikke, at det nok ikke var så fedt for drengen. Han boede alligevel i den anden ende af landet og ville aldrig få det at vide.

Fik ham smækket op på storskærm

Den anden episode fandt sted lidt tid efter. Anna og syv af hendes håndboldveninder var samlet en fredag. De var gået ind på et forum på Arto, hvor de var begyndt at skrive med en masse fyre.

Anna havde skrevet med en fyr i et par dage, som nu spurgte, om de skulle være netkærester. Det havde hun ikke lyst til, men i stedet fandt hun på, at hun og veninderne skulle have det lidt sjovt.

- Han havde tillid til mig og troede, jeg kun var én person, for han kunne ikke se mig. Vi fik ham smækket op på storskærm og fik ham til at pille ved sig selv. Og lige pludselig sad han og rev den af. Vi havde det sygt sjovt og grinede, mens en veninde filmede det hele, husker hun.

Videoen blev vist til alle mulige bagefter i skolen. Igen anede fyren ikke, at der havde været flere end Anna, der havde overværet seancen, og da han boede langt væk, fandt han nok aldrig ud af det. I dag aner hun ikke, hvor den video befinder sig.

Især den sidste episode giver hende dårlig samvittighed i dag.

- Jeg følte ikke, jeg gjorde noget forkert, for han boede langt væk og ville ikke finde ud af det, husker Anna om episoden.

- Første gang blev vi selv vildt overraskede over, at han begyndte på det. Men anden gang lagde vi selv op til det, fordi vi ville se, om vi kunne få en dreng til at gøre det igen. Vi syntes ikke engang, det var frækt, og vi var pinligt ædru. Vi var piger i

puberteten
, som bare ville have et godt grin.

Folk skal ikke være så naive

I dag synes Anna ikke, det er noget at grine af.

- Det er skræmmende at tænke på, at personen i den anden ende kan være en helt anden end den, man udgiver sig for. Og det gælder både piger og drenge. Jeg håber, folk vil stoppe op og lade være med at være så naive, siger hun.

Det prøver hun at indprente i sine elever, når de har undervisning om digital

adfærd
.

- Jeg fortæller dem, at de ikke bare skal stole på den første, der skriver, at de er søde, lækre og smukke. Og jeg lærer dem om konsekvenser, hvis de selv overtræder reglerne.

Hun er glad for, at det er meget oppe i tiden at have fokus på emnet. For vi skal ikke mange år tilbage, før der ingen oplysning var.

- Det var en helt anden tid. Vi fik ingen undervisning om regler for digital

adfærd
. For os var det en harmløs leg. Jeg ville aldrig have gjort det, hvis jeg havde kendt konsekvenserne for mig selv og de drenge, det gik ud over.

Anna ønsker at være anonym i artiklen af hensyn til sit job som lærer. Hendes fulde identitet er redaktionen bekendt.

Facebook
Twitter