Fire nemme hverdags-øvelser: Sådan bliver du mere taknemlig

Det er ikke hverken svært eller krævende at få øje på de gode ting i livet, der gør det hele lidt sjovere. Men det kræver træning.

- Taknemlighed kan trænes ligesom så meget andet. I princippet kan du "nøjes" med at være taknemlig for, at du er i live, siger sociolog Rikke Østergaard. Foto: Stine Heilmann.

Husker du at sætte pris på de små ting i hverdagen, der gør livet lidt nemmere, lidt bedre eller måske lidt sjovere?

Mange af os glemmer det helt sikkert. Også selv om man ihærdigt prøver at være opmærksom på at huske dem. Hvorfor? Fordi der går hverdag i den.

Fordi, vi har travlt og tager en masse ting for givet: At vi har varmt vand i bruseren, mad i køleskabet, tag over hovedet, adgang til offentlig transport og venner og familie omkring os.

- Mennesker er vanedyr. Vi gør ting, som vi plejer at gøre, og vi tænker i de samme baner. Derfor er det ikke nødvendigvis helt nemt at få øjnene op for de små ting, der gør os gladere, selv om de ligger lige for fødderne af os, siger Rikke Østergaard, der er sociolog, foredragsholder og forfatter til bogen "Tak!", der handler om at træne taknemlighed.

Onsdag tog hun sig tid til at stoppe op og betragte en flot solopgang, selv om hun havde morgentravlt med at komme på arbejde.

- Man skal først og fremmest tage en beslutning om, at man vil skabe en ny vane. Vi er ikke fra naturens side designet til at være taknemlig. Vi er designet til at være i kamp-mode og vurdere, om der er fare på færde. Min erfaring er, at jo mere man øver sig i at være taknemlig, jo mere taknemlig bliver man.

Rikke Østergaard er uddannet sociolog fra Københavns Universitet og har en bachelorgrad i filosofi og buddhistisk psykologi fra University of Sydney. Foto: Stine Heilmann.

- Stilner effekten ikke af med tiden?

- Nej. Tværtimod. Det kan godt være, det i starten virker tåbeligt at skrive taknemlighedsdagbog, men det er ikke handlingen - det, at man skriver - der er vigtig. Det er måden, hvorpå det ændrer hele ens mindset. Man går automatisk rundt hele dagen og er opmærksom på de gode ting, der sker, som kan skrives i bogen om aftenen.

- Man producerer lykkehormoner, når man er taknemlig. Også selv om der lige er sket noget lort på arbejdet, eller hvis en sur mand har vrisset af dig i bussen. Resultatet? Du bliver et gladere menneske, siger Rikke Østergaard.

En række øvelser kan hjælpe én på vej, hvis man har brug for et lille skub op ad taknemlighedsstigen.

Her er en stribe af dem, som alle kan lave. Hvem ved - måske bliver du glad i låget af det? I så fald: Velbekomme og selv tak.

1

Skriv tre ting ned, du er taknemlig for

Ligesom 31-årige Pernille Drastrup fra Aalborg kan du også investere et par minutter hver aften, før du lægger dig til at sove, på at spole tankerne tilbage til om morgenen og derfra udvælge tre ting, der er sket i løbet af dagen, som du er taknemlig for.

Det må gerne være ganske små ting som en lækker morgenmad, en glad hilsen fra en ven, et smil fra buschaufføren eller særlig god kaffe fra den ellers kedelige automat på kontoret.

Mange af os suser gennem dagen uden at stoppe op og huske at sætte pris på de gode ting.

Fordelen ved at skrive taknemlighederne ned er naturligvis, at du altid kan bladre tilbage og genopfriske den gode fornemmelse. Alternativt kan du dele dem med en partner eller ven, så I holder hinanden op på det.

Og hey - så er det jo rart at lægge sig til at sove med positive billeder på nethinden.

2

Munkens Stop. Look. Go.

Munkens hva' for én? Jamen, det er faktisk meget simpelt.

Som navnet på teknikken indikerer, handler det her om at stoppe op, kigge sig omkring og gå videre. Kig eventuelt op i skyerne og mind dig selv om, at livet er større end det problem, du har lige nu.

Eller tænk på alle de gode mennesker, hvis én person er træls lige nu.

Hvis du vil blive bedre til at lægge mærke til de gode ting, så sæt tempoet ned et øjeblik. Sæt sanserne i spil og kig, lyt, føl, duft eller smag.

Hvorfor ikke være taknemlig for, at blomsterne dufter, at solen skinner, at du fik den sidste ledige plads i toget, en spændende detalje på en bygning eller bare det, at det ikke regner i dag, hvor du har glemt paraplyen?

Fordelen ved denne øvelse er, at den kan laves overalt og hele tiden, og den tager blot et øjeblik.

3

Sig tak til de gode ting i dit liv

Buddhisterne har vidst det og praktiseret det i evigheder. Du kan gøre det samme, hvis du tvinger dig selv til det og øver det.

Her handler det om at lægge negative tanker bag sig ved simpelthen at give dem mindre opmærksomhed til fordel for de positive.

Mennesker har en tendens til at lade de ting vokse, der får mest opmærksomhed, og derfor går øvelsen her ud på at fokusere på alt det positive.

Du kan eksempelvis begynde at sige tak til folk, der på forskellig vis gør noget for dig. Kantinedamen, ekspedienten i tøjbutikken og taxachaufføren. Det er vigtigt, at man ikke tillader sig selv at tage andre menneskers indsats for givet.

4

Skriv et takkebrev

En fjerde øvelse er én, der både kan være meget svær eller lige til at gå til.

Her sætter man sig ned og skriver et taknemlighedsbrev til en person, der betyder noget særligt for én.

Øvelsen går ud på, at man fokuserer på de positive ting, får dem tænkt igennem og skrevet ned. Hvad betyder personen for dig? Hvad er det, han eller hun gør, som du sætter pris på?

Man vælger selvfølgelig selv, om man vil give brevet til vedkommende, for det er ikke vigtigt.

Facebook
Twitter